Nowości książkowe

 

Roman Bolczyk, Templariusze. Zbrodnia w majestacie prawa. Redakcja: Maciej Cierniewski. Projekt okładki: Roman Bolczyk. Wydawnictwo KOS s.c., Katowice 2021, s. 368. 

 

 

Do wielkiej sklepionej sali z trudem przedzierał się szary dzień. Ciemne ściany dodatkowo poczernił dym z rozświetlających mroki pochodni. Za stołem z surowego drewna ku wchodzącym kierują wzrok zasiadający tam mężczyźni. Ich twarze są napięte i wykrzywione nienawiścią. Słuchają niskiego, udręczonego głosu wydobywającego się ze stosu brudnych, splamionych krwią łachmanów okrywających dumnego ongiś templariusza. Za nim butnie stoją strażnicy w skórzanych kurtach z nieprzeniknionym wyrazem na twarzy. Padają oskarżenia i pytania o herezję, bałwo­chwalstwo i sodomię! Są sugestywne i nacechowane niedowierzaniem. Zawierają groźbę ponowienia tortur w wypadku odpowiedzi, która nie spełniałaby ich oczekiwań.

 

Jest to kolejne zmaganie tego autora z fenomenem templariuszy, który z prokuratorską swadą rozprawia się z narosłymi wokół nich mitami. Wcześniejsze opracowanie zatytułowane Templariu­sze fenomenem z mroków średniowiecza w konkursie internautów uznano za Najlepszą Książkę Historyczną edycji 2013 roku w kategorii „Okiem Badacza” na Międzynarodowych Targach Książki w Warszawie. Kolejne, Templariusze. Fenomen, który przetrwał, otrzymało nagrodę internautów w kategorii „Z historią w tle” i zostało uznane za Najlepszą Książkę Na Zimę 2019 na Śląskich Targach Książki w Katowicach.

 

Giuseppe Staffa, Zbrodnie kościoła. Złoczyńcy ze znakiem krzyża. Redakcja i korekta: Anna Marecka. Projekt okładki: Krzysztof Kiełbasiński. Tłumaczenie: Anna Horeczy, Maciej Durkiewicz. Wydawca: Grupa Wydawnicza Foksal Sp. z o.o., Warszawa 2014, s. 544. 

 

 

W tysiącletnich dziejach Kościoła fanatyzm nieraz graniczył z bestialstwem i straszliwymi zbrodniami. Zbrodni pełne były krucjaty, podbój kolonialny Ameryki, panowanie bezbożnych papieży, działalność Świętej Inkwizycji. W tej książce  historia Kościoła idzie w parze z analizą mrocznych właściwości ludzkiej natury.

Giuseppe Staffa (1973), włoski historyk, dziennikarz i nauczyciel, znawca historii średniowiecza, uczestnik ekspedycji archeologicznych, autor również 101 storie sul Medioevo che non ti hanno mai raccontato (101 niezwykłych historii z wieków średnich).

 

Barbara Wrońska, Zwykły człowiek. Redakcja: Szczęsny Wroński. Fotografia autorki na IV stronie okładki: Szczęsny Wroński. Fotografia na okładce w środku książki: Aga Sabat. Projekt okładki: Grażyna Wasilewska, Dariusz Wasilewski, Wydawnictwo pisarze.pl, Warszawa 2021, s. 80.

 

 

Barbara Wrońska

Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Polonistka, poetka, animatorka kultury, redaktor książek i almanachów poetyckich. Współtwórczyni Teatru Promocji Poezji, związana od lat ze środowiskiem artystycznym Krakowa i Kielc. Debiutowała w piśmie literackim „Bazar” (1998). Autorka programów poetyckich oraz interpretatorka w ramach (m.in. Nocnego Maratonu Poezji (Krakowski Rynek 2007), Warszawskiej Jesieni Poezji (2008), Krakowskiego Festiwalu Muzyki i Poezji (2009), Międzynarodowych Dni Kazimierza M. Sarbiewskiego (Płońsk 2010). W 2010 roku zadebiutowała w roli dziennikarki w spektaklu Teatru Promocji Poezji „Nie porzucaj nadzieje” na podstawie twórczości Jana Kochanowskiego. Wiersze publikowała w czasopismach literackich i almanachach (m.in. Bazar, Kwartalnik Świętokrzyski, Teatr Promocji Poezji (2003), Krakowska Noc Poetów – (2006, 2007, 2008), Bronowicki Karnawał Poezji – (2008, 2009, 2010, 2011, 2012), LiryDram, Okolica Poetów, Antologia Poetów Polskich – (2018, Wyd. Pisarze.pl).

Między innymi wyróżniona w Turnieju Jednego Wiersza Zlotu Poetów w Łodzi (2019), w IV Małopolskiej Nagrodzie Poetyckiej „Źródło” (2020). Jest laureatką Nagrody Grand Prix w Turnieju Jednego Wiersza na VII Zlocie Poetów w Plichtowie (2021), pod patronatem Łódzkiego Oddziału ZLP wydała tomik poetycki „Skalary” (DWN, Kraków 2010). Należy do Stowarzyszenia Autorów Polskich.

 

Aneta Kolańczyk, Krzysztof Mich, Ekspres Warszawa – Kalisz. Projekt okładki, projekt typograficzny i opracowanie graficzne: Maria Kuczara. Wydawca: Zaułek Wydawniczy Pomyłka, Tarnowo 2021, s. 58.

 

 

 

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz, Daisy. Błękitna tożsamość. Tom I. Okładka: Janusz Kulawik, Wojciech Jaruszewski. Fotografia na okładce: Kamila Żółkiewicz. Wydawnictwo Kaliny, Wrocław 2020, s. 454.

 

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz jako prozaik zadebiutował w 2009 roku powieścią społeczno-obyczajową „Grzech przemilczenia”, a następnie spod jego pióra wyszedł zbiór satyrycznych opowiadań pt. „Przypadki małżeńskie”. Na kanwie własnej sztuki teatralnej o Daisy von Pless w 2016 roku autor napisał pierwszy tom powieści biograficznej „Daisy. Błękitna tożsamość” a cztery lata później drugi. Ostatnią książką w jego dorobku są „Scenki z życia we dwoje” (2021). Pisarz jest członkiem Związku Literatów Polskich i Stowarzyszenia Dziennikarzy RP.

 

Przerwany gwałtownie romans, wyprawa do Indii i trudne wybo­ry natury emocjonalnej - to tylko niektóre z wątków drugiej części powieści pt. Daisy. Błękitna tożsamość. Czy księżna usłucha we­wnętrznego głosu i zerwie z fałszywą przyzwoitością, czy raczej ule­gnie presji klasy społecznej, do której należy? Po odpowiedzi na te i wiele innych pytań, warto sięgnąć do kolejnego tomu książki. Druga część powieści, podobnie jak pierwsza, oparta jest na pamiętnikach bohaterki oraz źródłach historycznych dotyczących arystokracji eu­ropejskiej przełomu XIX i XX wieku. To historia ubrana w szaty litera­tury pięknej. Przygotuj się więc na fascynującą przygodę i niezwykłą podróż w książęcym towarzystwie!

 

Fakty historyczne, wątki z pamiętników księżnej i własna wyobraźnia – ten miks spowodował, że po­wieść tę czyta się niezwykle emocjonująco. Ze strony na stronę wzrasta zainteresowanie, chcemy być już dalej, chcemy wiedzieć, jak potoczą się dalsze losy księżnej von Pless. Autor tak prowadzi swoich bo­haterów, żeby nie zanudzić nas ilością faktów histo­rycznych, a jednocześnie odtworzyć świat, którego już nie ma. I to jest chyba największa siła tej książki; i, oczywiście, doskonały język, którym pisarz operuje.

Czytałem wiele książek i opracowań dotyczących „walijskiej Róży”, jak niektórzy nazywają Daisy. „Błękitna tożsamość” jest jednak wyjątkowa, bo po­zwala nam doświadczyć tego mało znanego świata z taką mocą że chciałoby się obserwować go w nie­skończoność.

Andrzej Dębkowski, redaktor naczelny Gazety Kulturalnej

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz, Daisy. Błękitna tożsamość. Tom I. Okładka: Janusz Kulawik, Wojciech Jaruszewski. Fotografia na okładce: Kamila Żółkiewicz. Wydawnictwo Kaliny, Wrocław 2020, s. 248.

 

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz jako prozaik zadebiutował w 2009 roku powieścią społeczno-obyczajową „Grzech przemilczenia”, a następnie spod jego pióra wyszedł zbiór satyrycznych opowiadań pt. „Przypadki małżeńskie”. Na kanwie własnej sztuki teatralnej o Daisy von Pless w 2016 roku autor napisał pierwszy tom powieści biograficznej „Daisy. Błękitna tożsamość” a cztery lata później drugi. Ostatnią książką w jego dorobku są „Scenki z życia we dwoje” (2021). Pisarz jest członkiem Związku Literatów Polskich i Stowarzyszenia Dziennikarzy RP.

 

Daisy. Błękitna tożsamość to powieść o księżnej von Pless – ostatniej pani na zamku Książ i w Pszczynie. Książka powstała w oparciu o pamiętniki bohaterki oraz źródła historyczne do­tyczące arystokracji europejskiej przełomu XIX i XX wieku. Oprócz walorów literackich, powieść zawiera sporą dawkę wie­dzy na temat jednej z najbardziej znanych postaci okresu belle epoque. Chociaż świat książąt pszczyńskich zniknął już za linią horyzontu, to jednak nie przestaje fascynować swoim blaskiem. Najlepiej przekonać o tym z lektury książki.

 

Fakty historyczne, wątki z pamiętników księżnej i własna wyobraźnia – ten miks spowodował, że po­wieść tę czyta się niezwykle emocjonująco. Ze strony na stronę wzrasta zainteresowanie, chcemy być już dalej, chcemy wiedzieć, jak potoczą się dalsze losy księżnej von Pless. Autor tak prowadzi swoich bo­haterów, żeby nie zanudzić nas ilością faktów histo­rycznych, a jednocześnie odtworzyć świat, którego już nie ma. I to jest chyba największa siła tej książki; i, oczywiście, doskonały język, którym pisarz operuje.

Czytałem wiele książek i opracowań dotyczących „walijskiej Róży”, jak niektórzy nazywają Daisy. „Błękitna tożsamość” jest jednak wyjątkowa, bo po­zwala nam doświadczyć tego mało znanego świata z taką mocą że chciałoby się obserwować go w nie­skończoność.

Andrzej Dębkowski, redaktor naczelny Gazety Kulturalnej

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz, Scenki z życia we dwoje. Korekta: Alina Jagiełłowicz, Barbara Ciborska. Okładka: Wojciech Jaruszewski. Fotografia autora: Kamila Żółkiewicz. Wydawnictwo Kaliny, Wrocław 2021, s. 248.

 

 

Zbigniew Niedźwiecki Ravicz jako prozaik zadebiutował w 2009 roku powieścią społeczno-obyczajową „Grzech przemilczenia”, a następnie spod jego pióra wyszedł zbiór satyrycznych opowiadań pt. „Przypadki małżeńskie”. Na kanwie własnej sztuki teatralnej o Daisy von Pless w 2016 roku autor napisał pierwszy tom powieści biograficznej „Daisy. Błękitna tożsamość”, a cztery lata później drugi. Ostatnią książką w jego dorobku są „Scenki z życia we dwoje” (2021). Pisarz jest członkiem Związku Literatów Polskich i Stowarzyszenia Dziennikarzy RP.

 

Perypetie damsko-męskie opowiedziane przez stare dobre małżeństwa i pary z wieloletnim doświadczeniem – to mo­tyw przewodni książki pt. Scenki z życia we dwoje. Napisane z dużym poczuciem humoru opowieści, pokazuj ą, że wady to często tylko odwrotne strony zalet. Ich lektura może być miłym doświadczeniem dla czytelnika, a książka oryginal­nym prezentem z okazji ślubu, rocznicy lub innego święta bliskiej nam osoby.