Grzegorz Bazylak, Manekiny Rubensa. Redakcja: Zbigniew Joachimiak. Projekt okładki: FŚL, w książce wykorzystano grafiki z zasobów internetu oraz zdjęcie autora książki. Wydawca: Migotania – Fundacja Światło Literatury, Gdańsk 2023, s. 76.
Dla autora tych wierszy pretekstem dyskursu poetyckiego są biografie ambitnych żon wybitnych artystów (Isabella Brant, Helena Fourment, Irene Birth, Marylin Monroe, Sophia Scicolone), skandalizujących aktorek niemego kina (Mae West, Jean Harlow, Clara Bow, Mary Astor, Barbara La Marr), zuchwałych partnerek chicagowskich gangsterów (Cleo Brooks, Evelyn Frechette), a nawet perwersyjnych i psychopatycznych kobiet jako sprawców seryjnych zabójstw (Bonnie Parker, Beverly Allitt, Nannie Doss, Linda Hazzard).
W tych prowokacyjnych i wzajemnie przenikających się wierszach, stanowiących poetyckie remaki, rebooty I remiksy znanych historii, pojawia się natrętne pytanie: w jaki sposób wykreowane wizerunki wpisane w ciało kobiet, okazały się dla nich nieprzewidywalną pułapką, stopniowo zamieniając je w freudowskie manekiny, co sprawia, że osuwają się w pozór, potęgują narastającą wokół nas redukcję rzeczywistości do pozbawionych kontekstu unieruchomionych obrazów, a właściwie konfliktu takich obrazów, gdzie destrukcja przeplata się z konstruktywnością, wywołując rozmywanie różnicy pomiędzy prawdą i fałszem, tajemnicą i absurdem.
Powraca w tych wierszach wciąż aktualne pytanie o granice złudzeń, co do własnej wolności, która wiąże się nie tylko z rozpoznawaniem tego, co jest już dane i gotowe, ale z nakazem tworzenia czegoś nowego w świecie poprzez nazywanie i działanie, otwieranie tego, co zostało pozornie domknięte przez pewność i powtarzalność, jako drugą stronę tkwiącego w nas sui generis niepokoju, lęku i strachu.
Janina Artman
Grzegorz BAZYLAK (ur. w 1953, Wrocław) – prof. dr hab. n. farm, inż., publikował wiersze, recenzje i eseje w czasopismach: „Migotania”, „Akcent”. „EleWator”, „Lamus”. „Gazeta Kulturalna”, „Akant”, „Nowy Napis Co Tydzień”. „Fraza”, „Metafora”, „Więź”. .Nowa Okolica Poetów”. W latach 1998-2002 współpracownik i członek redakcji ogólnopolskich pism społeczno-kulturalnych: „PAL-Przegląd Artystyczno-Literacki”, „Radostowa”, „Awers”. Laureat konkursu poetyckiego Studenckie Debiuty w Łodzi (1978) i KORONY ARKI Turniejów Jednego Wiersza w Bydgoszczy (2022).
Autor zbioru recenzji teatralnych „Akcje, zwroty, odsłony. Sezon jubileuszowy Teatru Nowego w Łodzi 1999/2000” (wyd. 12014, wyd. 112015), monografii krytycznoliterackiej „Faktura czy paragon. O prozie Zbigniewa Wilczyńskiego (1954-2008) i nie tylko” (2020) oraz zbiorów wierszy „Dwóch śpiących braci” (1974), „Za moimi rzekami” (wyd. I 1978, wyd. II 1983), „Gdańska noc” (1998), „Dansing Polanica” (1999), „Wszędzie blisko” (2013), „Jedna tobie, druga mnie – wiersze i komentarze” (2014), „Rewolwery Poli Negri” (2022).
Pracownik naukowy Politechniki Łódzkiej (1979-1991), Akademii Medycznej w Łodzi (1991-2001) oraz Universiteit Antwerpen w Belgii (2001-2003). Twórca, organizator i kierownik Katedry i Zakładu Bromatologii na Wydziale Farmaceutycznym, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (2003-2019). Redaktor naczelny czasopisma naukowego „The Open Chemical and Biomedical Methods Journal” (2008-2013). Laureat Nagrody Naukowej Ministra Zdrowia RP (2003), Nagrody Naukowej Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego (2003) i Honorowej Nagrody ZŁOTY OTIS 2019 (XVI edycja).