Nowości książkowe

 

Irena Kaczmarczyk, Z Jamy Michalika. Rozmowy. Opracowanie redakcyjne, projekt okładki i oprawa graficzna: Irena Kaczmarczyk. Balonik na okładce i wewnątrz książki: Teresa Kazimierczak. Korekta: Irena Kaczmarczyk, Dorota Skoczylas. Zdjęcia: Joanna Grzanka, Małgorzata Hamada, Leszek Mardosz, Weronika Szczepaniec oraz obsługa kelnerska z Jamy Michalika. Wydawca: Krakowski Oddział Związku Literatów Polskich, Kraków 2024, s. 292.

 

 

(...) wierna od dawna miłośniczka Krakowa, autorka znakomitych liryków krakow­skich zmyślnie potraktowała promocję Miasta Literatury UNESCO, umiejscawiając akcję rozmów w Jamie Michalika.

Pomysł prezentacji zdjęć z Rozmówcami w Jamie Michalika jest doskonałym pre­tekstem do przedstawienia zabytkowego wystroju kawiarni. (...) To cenna publika­cja wpisująca się w serię cracovianów, będących drogowskazem dla pokoleń twór­ców kulturowego dziedzictwa Krakowa.

prof. dr hab. Bolesław Faron

 

Wywiady Ireny Kaczmarczyk stanowią skarbnicę wiedzy na temat literatury, sztu­ki, wybitnych i znanych ludzi z naszego regionu i miasta. Są przemyślane, precy­zyjnie skonstruowane, pisane językiem potoczystym, czyta się je lekko. Wszystkie dotyczą Krakowa, Jamy Michalika oraz różnych innych ważnych miejsc i ludzi za­służonych dla kultury naszego miasta. Autorka zbiorów wierszy i świetnych recen­zji, szkiców, esejów o książkach potrafiła spożytkować w twórczy sposób swoje talenty (poetyckie i publicystyczne) także przy pracy nad 21. wywiadami (rozmo­wami) przeprowadzonymi w secesyjnym wnętrzu Jamy Michalika.

Józef Baran

 

Autorka zbioru wywiadów w pełni uszanowała twórczy indywidualizm, niepowta­rzalną odmienność charakterów, poczucie humoru oraz swobodę językową i świa­topoglądową Rozmówców. Stała się świadkiem tego, jak współcześni kreatorzy sztuki ulegają artystycznej energii legendarnej kawiarni.

Dorota Skoczylas

 

Irena Kaczmarczyk z serdecznością i autentyczną ciekawością otwiera swych interlokutorów, podsuwa wspomnienia i tropy, wiąże rozmowy swoich gości, także ze sobą nawzajem. Powstaje doskonale utkany gobelin przyczyn i skut­ków, zapis olśnień i obraz „ostatniego świata na obłoku”. Otrzymujemy głos inteligenckiego Krakowa, w którym ciągłość i zaplatanie się tworzy opowieść, a zaklęta w bursztynie tajemnica Jamy Michalika uwalnia się w czułej rozmowie.

Robert Piaskowski