Irena Kaczmarczyk, Z Jamy Michalika. Rozmowy. Opracowanie redakcyjne, projekt okładki i oprawa graficzna: Irena Kaczmarczyk. Balonik na okładce i wewnątrz książki: Teresa Kazimierczak. Korekta: Irena Kaczmarczyk, Dorota Skoczylas. Zdjęcia: Joanna Grzanka, Małgorzata Hamada, Leszek Mardosz, Weronika Szczepaniec oraz obsługa kelnerska z Jamy Michalika. Wydawca: Krakowski Oddział Związku Literatów Polskich, Kraków 2024, s. 292.
(...) wierna od dawna miłośniczka Krakowa, autorka znakomitych liryków krakowskich zmyślnie potraktowała promocję Miasta Literatury UNESCO, umiejscawiając akcję rozmów w Jamie Michalika.
Pomysł prezentacji zdjęć z Rozmówcami w Jamie Michalika jest doskonałym pretekstem do przedstawienia zabytkowego wystroju kawiarni. (...) To cenna publikacja wpisująca się w serię cracovianów, będących drogowskazem dla pokoleń twórców kulturowego dziedzictwa Krakowa.
prof. dr hab. Bolesław Faron
Wywiady Ireny Kaczmarczyk stanowią skarbnicę wiedzy na temat literatury, sztuki, wybitnych i znanych ludzi z naszego regionu i miasta. Są przemyślane, precyzyjnie skonstruowane, pisane językiem potoczystym, czyta się je lekko. Wszystkie dotyczą Krakowa, Jamy Michalika oraz różnych innych ważnych miejsc i ludzi zasłużonych dla kultury naszego miasta. Autorka zbiorów wierszy i świetnych recenzji, szkiców, esejów o książkach potrafiła spożytkować w twórczy sposób swoje talenty (poetyckie i publicystyczne) także przy pracy nad 21. wywiadami (rozmowami) przeprowadzonymi w secesyjnym wnętrzu Jamy Michalika.
Józef Baran
Autorka zbioru wywiadów w pełni uszanowała twórczy indywidualizm, niepowtarzalną odmienność charakterów, poczucie humoru oraz swobodę językową i światopoglądową Rozmówców. Stała się świadkiem tego, jak współcześni kreatorzy sztuki ulegają artystycznej energii legendarnej kawiarni.
Dorota Skoczylas
Irena Kaczmarczyk z serdecznością i autentyczną ciekawością otwiera swych interlokutorów, podsuwa wspomnienia i tropy, wiąże rozmowy swoich gości, także ze sobą nawzajem. Powstaje doskonale utkany gobelin przyczyn i skutków, zapis olśnień i obraz „ostatniego świata na obłoku”. Otrzymujemy głos inteligenckiego Krakowa, w którym ciągłość i zaplatanie się tworzy opowieść, a zaklęta w bursztynie tajemnica Jamy Michalika uwalnia się w czułej rozmowie.
Robert Piaskowski