Nowości książkowe

Teresa Remiszewska, Z goryczy soli moja radość. Opowieść o samotnym rejsie przez Atlantyk. Redakcja, korekta: Dorota Kobierowska-Dębiec. Rysunki: Andrzej Taranek. Projekt graficzny: Iwo Mokwa, Rafał Opacki. Projekt okładki: Marcin Lipiński. Zdjęcie na okładce: Jan Dominiowski. Wydawnictwo Bernardinum Sp. z o.o., Pelplin 2019, s. 328.

 

 

Z goryczy soli moja radość” to fascynująca opowieść o udziale w atlantyckich regatach samotnych żeglarzy (OSTAR 1972) pierwszej polskiej samotnej żeglarki, Teresy Remiszewskiej. Dwa pierwsze wydania książki ukazały się w latach 70. i cieszyły się ogromnym zainteresowaniem czytelników. Historia żeglarki, która, żeglu­jąc bez elektryczności, ze złamanym samosterem i pękniętym masztem, pomyślnie zakończyła prestiżowe regaty, budzi jeszcze większe uznanie w czasach satelitarnej nawigacji i elektronicznych udogodnień w żegludze.

Teresa Remiszewska-Damsz (1928-2002) jako pierwsza Polka i czwarta kobieta na świecie samotnie przepłynęła Atlantyk. Była jachtowym kapitanem żeglugi wielkiej i przez wiele lat instruktorem żeglarstwa, prowadziła szkolenie w Nowej Hucie, Gdyni i Pucku. Pracowała w redakcji czasopisma „Żagle i jachting motorowy”. W latach 80. aktywnie zaangażowała się w działalność NSZZ „Solidarność”, zajmując się w Krajowej Komisji związku sprawami ochrony środowiska. Po wprowadzeniu stanu wojennego została pozbawiona pracy. Za niezależną działalność na przełomie 1982 i 1983 roku była aresztowana.

 

Jan Tulik, Opisze to noc. Redakcja: Jan Wolski. Projekt okładki i opracowanie graficzne: Marle-na Makiel-Hędrzak. Przygotowanie: Jakub Niedziela. Wydawca: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2019, s. 112.

 

 

 

Barbara Gajewska, Taka jedna. Redakcja: Piotr Grobliński. Posłowie: Maria Szyda. Opracowanie graficzne: Justyna Purczyńska-Zieleniewska. Ilustracja na okładce: Joanna Michalak. Wydawca: Łódzki Dom Kultury, Łódź 2018, s. 60.

 

 

 

Magdalena Kapuścińska, Sztuczki: Rubryka Satyryka, Upiór w bibliotece, Upadek lekkich obyczajów, Wstęp: Tadeusz Buraczewski. Korekta: Agnieszka Krizel. Projekt okładki i zdjęcia: Magdalena Kapuścińska. Oprawa graficzna okładki: Paweł Olejnik. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, Wieluń 2019, s. 120.

 

 

Sztuczki Magdaleny Kapuścińskiej czyta się niemalże na jednym oddechu. Lektura niezwykle wciągająca, przepełniona ironią, zabawnymi dialogami i obnażająca bez znieczulenia realia w jakich przyszło nam żyć. Autorka nie oszczędza żadnych środowisk, nie ma dla niej tematów tabu. Pikanterii dodają wartkie zwroty akcji i niezwykle celne spostrzeżenia. Jeśli masz w krwiobiegu poczucie humoru oraz dystans do siebie i świata – ta książka jest zdecydowanie dla Ciebie.

Monika Magda Krajewska (Poezja na każdy dzień)

 

Chociaż w swych „Sztuczkach” autorka lekko ironizuje, drwi, obraca perspektywy, czy bawi się słowem, świetnie przy tym żongluje humorem i odsłania przy okazji nasze małe „niedociągnięcia”. Bawiłam się przednio! Zachęcam i Was do spojrzenia na codzienność przez pryzmat „Sztuczek” Magdaleny Kapuścińskiej! Polecam!

Agnieszka Krizel - Recenzje Agi (nietypowerecenzje.blogspot.com)

 

Tadeusz Zawadowski, Budzik z opóźnionym zapłonem. Redakcja serii: Rafał T. Czachorowski. Redakcja: Jarosław Jabrzemski. Posłowie: Michał Bukowski. Projekt okładki: Daria K. Kompf. Zdjęcie autora: Andrzej Walter. Wydawca: Fundacja Duży Format, Warszawa 2019, s. 70.

 

 

(...) Pięćdziesiąt siedem wierszy to potężny materiał poetycki – to niemal tsunami słów i wersów, metafor i symboli... A przecież przeczytałem tę książkę jednym tchem – i odkładając wiersze na stolik zdumiałem się: to już koniec? Więcej wierszy nie ma? (...) 

Wiersze Tadeusza Zawadowskiego są poezją nader poważną i nawet po przeczytaniu wszystkich wierszy na raz poszczególne tematy, poszczególne obrazy, poszczególne odniesienia pozostają w pamięci i czas ich nie zaciera, a nawet odwrotnie – czas je wyostrza. (...)

Myślę, że zgodzą się Państwo ze mną, że Zawadowskiemu udało się coś wyjątkowego: podstawowe pytania i podstawowe kwestie, nie zawahałbym się powiedzieć – podstawowe egzystencjalne kwestie współczesności – podejmuje przejmująco komunikatywnymi obrazami i przejmująco jasnymi słowy. Poezja Zawadowskiego jest ponad-poważna, jest dotkliwie poważna – ale przecież nie jest to poezja ciężka. (...) 

Z Posłowia Michała Bukowskiego

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznej wsi. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Ein Bauernhof Johanna Ludwiga Morgersterna. Opieka redakcyjna: Natalia Gawron-Hońca Wybór ilustracji: Jakub Janik. Opracowanie ilustracji: Katarzyna Leja. Adiu-stacja: Judyta Wałęga. Korekta: Aleksandra Ptasznik, Aneta Iwan. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 448.

 

 

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznym mieście. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Domena publiczna. Opieka redakcyjna: Monika Basiejko. Wybór ilustracji: Katarzyna Leja. Adiustacja: Ewa Penksyk-Kluczkowska. Korekta: Grażyna Rompel. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 430.