Nowości książkowe

 

Tadeusz Zawadowski, Budzik z opóźnionym zapłonem. Redakcja serii: Rafał T. Czachorowski. Redakcja: Jarosław Jabrzemski. Posłowie: Michał Bukowski. Projekt okładki: Daria K. Kompf. Zdjęcie autora: Andrzej Walter. Wydawca: Fundacja Duży Format, Warszawa 2019, s. 70.

 

 

(...) Pięćdziesiąt siedem wierszy to potężny materiał poetycki – to niemal tsunami słów i wersów, metafor i symboli... A przecież przeczytałem tę książkę jednym tchem – i odkładając wiersze na stolik zdumiałem się: to już koniec? Więcej wierszy nie ma? (...) 

Wiersze Tadeusza Zawadowskiego są poezją nader poważną i nawet po przeczytaniu wszystkich wierszy na raz poszczególne tematy, poszczególne obrazy, poszczególne odniesienia pozostają w pamięci i czas ich nie zaciera, a nawet odwrotnie – czas je wyostrza. (...)

Myślę, że zgodzą się Państwo ze mną, że Zawadowskiemu udało się coś wyjątkowego: podstawowe pytania i podstawowe kwestie, nie zawahałbym się powiedzieć – podstawowe egzystencjalne kwestie współczesności – podejmuje przejmująco komunikatywnymi obrazami i przejmująco jasnymi słowy. Poezja Zawadowskiego jest ponad-poważna, jest dotkliwie poważna – ale przecież nie jest to poezja ciężka. (...) 

Z Posłowia Michała Bukowskiego

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznej wsi. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Ein Bauernhof Johanna Ludwiga Morgersterna. Opieka redakcyjna: Natalia Gawron-Hońca Wybór ilustracji: Jakub Janik. Opracowanie ilustracji: Katarzyna Leja. Adiu-stacja: Judyta Wałęga. Korekta: Aleksandra Ptasznik, Aneta Iwan. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 448.

 

 

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznym mieście. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Domena publiczna. Opieka redakcyjna: Monika Basiejko. Wybór ilustracji: Katarzyna Leja. Adiustacja: Ewa Penksyk-Kluczkowska. Korekta: Grażyna Rompel. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 430.

 

 

 

Krakowska Noc Poetów. Almanach XL. Redakcja: Magdalena Węgrzynowicz-Plichta. Korekta: Marzena Dąbrowa-Szatko, Irena Kaczmarczyk. Projekt okładki: Jan Plichta. Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2018, s. 128.

 

 

 

Krzysztof Karoń, Historia antykultury. Podstawy wiedzy społecznej. Wersja robocza. Nakład autorski, Warszawa 2018, s. 544.

 

 

 

Maciej Krzeptowski, Janina Krzeptowska, Zasolony król. Redakcja: Janina Dwojewska, Ewa Bardziej-Krzyżankowska. Projekt graficzny: Artur Tarasiewicz. Wydawnictwo Bernardinum Sp. z o.o., Pelplin 2018, s. 352.

 

 

Książkę tę polecam szerokiemu kręgowi czytelników, gdyż w spo­sób obrazowy przedstawia dzieje rybołówstwa śledziowego, sięgającego początkami bardzo odległych czasów. W kolejnych rozdziałach czytamy o zmieniającej się technice połowów śledzi, ich konserwacji i przygo­towaniu do spożycia. Jest mowa o narodach, które bogaciły się dzię­ki rybołówstwu śledziowemu, o wymianie handlowej, monopolach i wojnach o łowiska śledziowe. Dużo informacji dotyczy rybołówstwa kaszubskiego, organizacji rybołówstwa dalekomorskiego w okresie II Rzeczpospolitej i po drugiej wojnie światowej. Na stronach omawianej książki przypomniane zostały sukcesy naszego przemysłu stoczniowe­go, którego dziełem były liczne serie małych i dużych statków rybackich. Jest tu także ślad historii, kierunków i rezultatów wszechstronnych ba­dań prowadzonych przez Morski Instytut Rybacki. „Zasolony król” wart jest przeczytania, a sądzę iż niejednego czytelnika zainspiruje do próby przygotowania wymyślnej nie tylko zakąski, ale i wspaniałej potrawy...

Jerzy Litwin, Centralne Muzeum Morskie

 

Pisząc o „Zasolonym królu” odprawiam pokutę, Otóż jako redaktor szczecińskiej „Wyborczej” wymyśliłem coroczny konkurs „Szczupaki i śledzie”, w którym szczupak był nagrodą za sukcesy a śledź karą za blamaż. Pan Maciej dość szybko przekonał mnie, że śledzia nie wypa­da traktować jak obelgi, ale dopiero po lekturze tej wspaniałej książki w pełni zrozumiałem, dlaczego.

Państwo Krzeptowscy przywołując niezliczoną ławicę anegdot, cie­kawostek, faktów przypominają, jak ważną rolę odegrał śledź w histo­rii świata. Był natchnieniem dla malarzy, poetów, pisarzy i kucharzy, tematem pieśni, zarzewiem wojen i źródłem ogromnych bogactw. Na jego ościach powstały całe miasta i średniowieczna protoplastka Unii Europejskiej – Hanza, W pogoni za śledziem rozwinęło się rybołówstwo takich morskich potęg jak Anglia czy Holandia, a po II wojnie światowej i Polski. Silver darling, jak mówią Anglicy, to wciąż najważniejszy gatu­nek ryby.

Wojciech Jachim, „Gazeta Wyborcza”

 

Romuald Koperski, Na wiosłach przez Atlantyk. Ocean niespokojny, część II. Fotografie: Romuald Koperski, Marian Gorlikowski, Wiesław Jaroszewicz. Korekta: Katarzyna Koperska. Opracowanie graficzne: Michał Mierzejewski. Wydawnictwo Bernardinum Sp. z o.o., Pelplin 2019, s. 112.

 

 

„Ten mój osobisty skok w przeszłość pozwolił mi zmierzyć się z samym sobą, odkryć niesamowite moce, jakimi rozporządza człowiek, których co prawda od dawna byłem świadom, nie zawsze jednak dając im wiarę. Zobaczyłem, jakim jestem człowiekiem, zrozumiałem, że w życiu grubość portfela nie ma najmniejszego znaczenia, że największym bogactwem jest wnętrze człowieka z niezwykłymi mocami jego podświadomości”.

Książka „Na wiosłach przez Atlantyk” to kolejna opowieść Romualda Koperskiego o podróży przez ocean łodzią wiosłową „Pianista” z wyspy Teneryfa, leżącej w Archipelagu Wysp Kanaryjskich w kierunku Archipelagu Wysp Karaibskich, do wyspy Tobago. Podróż trwała 77 dni, a pokonany dystans to 3173 mile morskie (5876 km). Jako pierwszy Polak na świecie przepłynął samotnie łodzią wiosłową Atlantyk, tylko za pomocą wioseł, bez żagli, bez wsparcia z zewnątrz. Wyczyn ten został doceniony i uhonorowany stosownym certyfikatem przez Międzynarodową Organizację Wioślarzy Oceanicznych (Ocean Rowing Society).

 

Romuald Koperski

Podróżnik, przewodnik po Syberii, pionier wypraw samochodowych po rozległych 1 terenach Syberii. Pilot samolotowy I klasy, pisarz, dziennikarz, reportażysta, fotograf, nurek oraz zawodowy muzyk pianista. Rekordzista Guinnessa. Autor książek: Pojedynek z Syberią, Przez Syberię na gapę, 1001 Obrazów Syberii, Syberia Zimowa Odyseja, Ocean Niespokojny, Na wiosłach przez Atlantyk. Autor wystaw fotograficznych, prelekcji i wielu publikacji poświęconych Syberii, którą wielokrotnie przemierzył na całej długości oraz szerokości geograficznej

W 2010 roku jako muzyk wykonał najdłuższy koncert fortepianowy na świecie, trwający 103 godziny i 8 sekund. Rekord ten został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. W 2013 roku łodzią wiosłową „Pianista” podjął się przejścia przez Ocean Spokojny, pomiędzy japońskim portem Choshi a San Francisco. Po pokonaniu prawie 700 mil ze względu na niesprzyjające warunki meteorologiczne przerwał rejs. W 2017 roku, jako pierwszy Polak, łodzią wiosłową „Pianista” przepłynął Ocean Atlantycki^ samotnie, bez wsparcia z zewnątrz, z Wysp Kanaryjskich do Wysp Karaibskich. Rejs trwał 77 dni, 4 godziny i 20 minut.