Magdalena Kapuścińska, Sztuczki. Miniatury dramatyczne. Redakcja: Magdalena Kapuścińska. Wstęp: Tadeusz Buraczewski. Po-słowie i korekta: Wojciech Janisio. Projekt okładki: Cezary Papaj. Zdjęcie na okładce: Agnieszka Mysakowska. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, Wieluń 2021, s. 142.
Ryszard Wasilewski, Kolumna w liryce i satyrze. Opracowanie redakcyjne: Ryszard Wasilewski. Projekt okładki: Sławomir Łuczyński. Zdjęcia Sygnowane: Marcin Dybalski. Zdjęcia bez podpisu: Roman Szweryn. Wydawca: Stowarzyszenie Nasza Kolumna, Kolumna 2021, s. 132.
Maciej Dobrzański, Coda oraz to, co po niej. Projekt okładki, opracowanie graficzne: Zofia Siwy. Korekta: Bartosz Sadliński. Zaułek Wydawniczy „Pomyłka”, Szczecin 2021, s. 64.
Alfred Kohn, Powroty. Zdjęcie na okładce ze zbiorów autora. Grafika: Anna Barbara Olszewska. Foto autora: Marek Zdrzyłowski. Wydawca: Gminny Ośrodek Kultury w Tarczynie, Tarczyn 2021, s. 44.
Ernest Bryll, Zapiski. Wiersze publikowane w latach 1958-1996. Tom I. Wybór i opracowanie: Ernest Bryll i Małgorzata Goraj-Bryll. Ilustracje: Magdalena Bryll. Zdjęcie Ernesta Brylla: Paweł Kęska. Korekta: Ewelina Michniowska-Addario. Opracowanie graficzne i projekt okładki: Estera Makieła. Wydawca: Instytut Literatury, Warszawa 2021, s. 648.
Ernest Bryll urodził się w 1935 roku w Warszawie. Ukończył studia na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz studium wiedzy filmowej przy Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Był członkiem redakcji pism społeczno-kulturalnych (m.in. Współczesności). Od 2012 roku jest pracownikiem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Przez wiele lat był krytykiem filmowym, pracował jako kierownik literacki Teatru TV oraz jako kierownik literacki kilku zespołów filmowych. W latach 1974-1978 był dyrektorem Instytutu Kultury Polskiej w Londynie, a w latach 1991-1995 ambasadorem Polski w Irlandii. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich, polskiego i irlandzkiego PEN Clubu, a także SEC (Society of European Culture). Autor poezji, dramatów i prozy. Od 1965 roku także autor tekstów piosenek wykonywanych przez wielu znanych artystów, m.in.: Skaldów, Marka Grechutę, Krystynę Prońko, Marylę Rodowicz, Michała Bajora. Tłumacz z języka irlandzkiego, czeskiego i jidysz.
Świństewka. Rocznik satyryczny 2021. Redakcja: Magdalena Kapuścińska. Korekta: Wojciech Janisio. Projekt okładki: POETARIAT z wykorzystaniem grafiki stock.chroma.pl. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, Wieluń 2021, s. 80.
Chrum, chrum, k(r)wi, k(r)wi...
Oto 11 mistrzów słowa, 11 największych współczesnych literackich Świntuchów, oto wiersze, które są rubasznym cymesem wśród współczesnej poezji. Tej publikacji nie powstydziliby się ani Fredro, ani Kochanowski, ani Morsztyn, ani Tuwim, ani nawet... Sztaudynger! Tej książki nie kupisz w byle księgarni na rogu ani w sklepie z dewocjonaliami! To towar reglamentowany, a więc – jeśli tak się stało, Drogi Czytelniku, że wszedłeś w jej posiadanie – możesz nazwać się już szczęściarzem!
Seks i wulgaryzm od zawsze były obecne w tradycji literackiej, a więc aby tejże tradycji stało się zadość... powracam do korzeni i namawiam razem z autorami do świntuszenia! Przyjęcie przez nich mojego wyzwania do tej słowotwórczej zabawy jest już samo w sobie nie lada wyczynem i już we wstępie należą im się owacje na stojąco za ten akt odwagi.
A wracając do samych „Świństewek” – można je określić jako zbiór niecenzuralnych wierszy, sprośnych fraszek i pełnokrwistych erotyków, ale przede wszystkim jako genialną zabawę słowem i formą, budzącą skrajne emocje zarówno samych autorów, jak i każdego odbiorcy – wszystko podane z wyrafinowanym smakiem i bez przekraczania granic literackiej przyzwoitości, żeby potraw nie... przesolić. Dodatkowej pikanterii dodają nieprzewidywalne relacje damsko-męskie, którymi wręcz epatują te utworki. Potrafią nie tylko poprawić humor i przywrócić pogodę ducha, ale także równie silnie wpływają na bujny rozrost a nawet rozkwit damsko-męskiej wyobraźni.
Autorzy ścigają się wręcz o to, który z nich ma większą odwagę, bardziej dopracowany i finezyjny warsztat, a przy tym sprawniejsze i zgrabniejsze pióro. Oceńcie sami, czy któryś uwiódł Was... słowem pisanym i zasłużył na miano prawdziwego Mistrza Pióra, a może jednak... oni wszyscy zrobili to razem?
Z wypiekiem na twarzy polecam – Magdalena Kapuścińska
Patrick McGilligan, Clint. Życie i legenda. Przekład: Ewa Penksyk-Kluczkowska. Przygotowanie okładki: Anna Slotorsz. Opieka redakcyjna: Robert Medina, Daniel Natkaniec. Adiustacja: Witold Kowalczyk. Korekta: Joanna Kłos, Małgorzata Matykiewicz-Kołodziej. Społeczny Instytut Wydawniczy ZNAK, Kraków 2021, s. 640.
Tego człowieka rozpoznaje się po jednej sylabie – bo jest tylko jeden Clint, prawdziwy amerykański samotny wilk.
Eastwood to jeden z największych sukcesów Hollywood. Pierwotnie znany z grania w westernach – od tego czasu pokazał jednak szeroki repertuar aktorski i udowodnił, że jest nie tylko utalentowanym odtwórcą ról, ale również wybitnym reżyserem. Poza pracą Clint słynie z silnej osobowości, nigdy nie kryje się ze swoimi poglądami. Kiedy ukazała się ta biografia, krytycy chwalili ją za rzetelność zebranych materiałów, a jej bohater wpadł we wściekłość do tego stopnia, że pozwał autora o 10 milionów dolarów; skutkiem pozwu był zakaz rozpowszechniania książki w Stanach Zjednoczonych. Ostatecznie sprawa zakończyła się bez kary.
Zaktualizowana książka Clint. Życie i legenda powstała na podstawie wyczerpujących rozmów z osobami bliskimi Eastwoodowi, dokumentów materiałów o produkcji zarówno jego najsłynniejszych filmów, jak i mniej znanych dzieł. To pozycja obowiązkowa dla szerokiego grona jego wielbicieli oraz dla wszystkich interesujących się historią Hollywood.
Jest symbolem. To wiemy. Jest gwiazdą – to wie każdy kinoman. To także polityk, biznesmen, aktor, reżyser, muzyk. Ale jaki jest naprawdę? Co ukrywa za stalowym błyskiem oczu – jakie sekrety? Autor książki próbuje się dowiedzieć, kim jest jedna z najbardziej ikonicznych postaci kina. Clint Eastwood. Człowiek legenda i tajemnica.
Karolina Korwin Piotrowska
Przebiegły i leniwy. Charyzmatyczny i niewierny. Świetny aktor i jeszcze lepszy reżyser. Jeśli kiedykolwiek obcięlibyście się dowiedzieć, jaki naprawdę jest Clint Eastwood, to właśnie teraz – czytając tę książkę.
Tomasz Raczek