Szymon Koprowski, Za chwilę zacznie padać deszcz.... Redakcja: Marta Jabłońska. Korekta: Dominika Buchta. Projekt okładki: Bartosz Harlender. Na okładce wykorzystano rysunek Stefana Żechowskiego "Świtezianka II". Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2019, s. 226.
Szymon Koprowski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Ma w dorobku artystycznym, oprócz ilustracji książkowych, kilkanaście wystaw malarstwa i rysunku. Od dziesięciu lat zajmuje się beletrystyką. Zadebiutował powieścią Balkon na krańcu świata, potem przyszła kolej na Uszy van Gogha i Dybuka z ulicy Piotrkowskiej, a najnowsza powieść to Za chwilę zacznie padać deszcz...
Szymon Koprowski w swojej czwartej, tym razem jakże społecznie brawurowej powieści wciąga nas w wir tętniącej życiem polskiej prowincji, gdzie jak w kalejdoskopie ukazuje wszelkie jej blaski i cienie oraz stany pośrednie. Wartki nurt powieści pochłonie każdego już od pierwszych stron. Barwnie ukazani bohaterowie są jaskrawym odzwierciedleniem również naszych przywar, wszeteczności, hipokryzji czy kołtuństwa. Koprowski filmową akcją wciąga czytelnika w przebogaty świat ludzkich losów, dylematów i postaw. Takie książki nie dosyć, że pochłania się jednym tchem, to stanowią one kopalnię dyskusyjnych tematów, garść wciąż żywych i aktualnych społecznie pytań bez odpowiedzi, które warto sobie współcześnie postawić, deliberując nad kondycją naszych czasów. Kolejna to pozycja literacka tego autora, która nie pozwala na obojętność czy chłód, a raczej zdecydowanie wyzwala namiętne spojrzenie na nasze życie, lokalne ojczyzny i społeczności oraz relacje w nich panujące. Nic tylko sięgnąć po lekturę. Ponoć dobra książka to taka, która odrywa od telewizji. Ta jak najbardziej spełnia owe kryterium.
Andrzej Walter
Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka, Herbstowie. Historia fabrykantów. Koncepcja naukowa i redakcja naukowa: Dorota Berbelska, Magdalena Michalska-Szałacka. Redakcja stylistyczno-językowa wersji polskiej, korekta: Renata Jagodzińska. Projekt graficzny: Hanna Niemierowicz, Aleksandra Woźniak. Przygotowanie do druku: Bogusław Janowski. Koordynacja wydawnicza: Karolina Babicz-Kaczmarek, Andżelika Bauer. Wydawcy: Muzeum Pałacu Herbsta, Muzeum Sportu, Łódź-Sopot 2019, s. 164.
Jednym z ważnych wątków, godnym podkreślenia, stały się osobiste losy poszczególnych przedstawicieli rodziny Herbstów, i to prawie do czasów nam współczesnych. Przedstawiony wynik wieloletnich poszukiwań źródłowych, pozyskiwanie często śladowych informacji, pozwolił na stworzenie niezwykle wyrazistego obrazu tej rodziny, często skomplikowanych jej losów, także w okresie I i II wojny światowej oraz po zakończeniu tej ostatniej. Należy więc pochwalić autorki, iż mimo stale piętrzących się trudności wytrwały w realizacji założonego celu, który w ostatecznym wyniku przerósł najśmielsze oczekiwania. Podkreślam też dążność autorek do takiego przygotowania tekstu, opracowania od strony językowej i stylistycznej, aby mógł liczyć na wyjątkowo korzystny odbiór wśród potencjalnych czytelników.
Z recenzji prof. dr. hab. Kazimierza Badziaka
Ustalając fakty z dziejów rozgałęzionej rodziny Herbstów, autorki podjęły niemal detektywistyczną pracę, zbierając rozproszone po różnych źródłach informacje. Chwała im za to. Nie do wszystkich udało się dotrzeć, ale może ta publikacja spowoduje, że pojawią się nowe materiały.
Ciekawie pokazany jest stosunek i problem lojalności poszczególnych członków rodu względem zmieniających się w Łodzi władz państwowych: rosyjskich, polskich bądź niemieckich. Dzieje rodu zostały przedstawione na dość szerokim tle, zwłaszcza rozwoju Łodzi i Sopotu. Pracę dobrze się czyta, jej lektura wciąga czytelnika.
Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Stegnera
Eugeniusz Kurzawa. Zeszyty biobibliograficzne. Nr 2. Opracowanie i redakcja serii: Eugeniusz Kurzawa. Rysunki: Aleksandra Kurzawa. Opracowanie graficzne: ARTEKST Kazimierz Sobecki. Wydawca: Związek Literatów Polskich Oddział w Zielonej Górze, Zielona Góra 2019, s. 190.
Poezja na każdy dzień. Antologia poezji współczesnej cz. III. Redakcja, Projekt okładki i korekta: Magdalena Kapuścińska, Monika Magda Krajewska. Koordynator projektu i wybór wierszy: Monika Magda Krajewska. Oprawa graficzna okładki: Paweł Olejnik. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, [bez miejsca wydania] 2019, s. 144.
Klaus-Rüdiger Mai, Watykan. Mroczna historia światowej potęgi. Z niemieckiego przełożył Viktor Grotowicz. Redakcja: Bożena Sęk. Projekt graficzny okładki: Mariusz Banachowicz. Korekta: Iwona Wyrwisz, Joanna Rodkiewicz, Anna Gauza. Wydawnictwo Sonia Draga Sp. z o.o., Wydanie III, Katowice 2019, s. 528.
Watykan
Intrygi, władza i tuszowane skandale. Watykan to od ponad 2000 lat symbol światowej polityki, ogromnej potęgi i zręcznych manipulacji Kościoła katolickiego. Miejsce pełne mrocznych cieni i zarazem oślepiającego światła. To malutkie państewko w samym sercu Rzymu od kilkunastu stuleci ma decydujący wpływ na życie miliardów ludzi na całym świecie. Historia Watykanu to nie tylko kształtowanie całych pokoleń według nauk głoszonych przez Chrystusa. To także – a może przede wszystkim – liczne tajemnice, intrygi, manipulacje, fałszerstwa, morderstwa na zlecenie, walka o władzę i ogromne operacje finansowe. Z drugiej strony Watykan to kolebka dzisiejszej kultury europejskiej, nieprawdopodobne bogactwo, najwspanialsze na świecie muzea i tradycja. Mai snuje z werwą wspaniałą, zapierającą dech opowieść. To rzetelne i zarazem z pasją, napisana książka, od której nie można się oderwać. Lektura obowiązkowa dla żądnych odkrycia sekretów Watykanu.
Joanna Babiarz, Porastanie. Redakcja i posłowie: Magdalena Węgrzynowicz-Plichta. Grafiki oraz fotografia Autorki: Janusz Szot. Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2019, s. 104.
Joanna Babiarz – poetka subtelnej refleksji
Bytem świadkiem jej poetyckiego dojrzewania.
Joanna Babiarz od początku zaskakiwała i zaskakuje nadal: talentem, pracowitością i środkami poetyckiego wyrazu.
Mądrze zanurzona w metaforze. Waży każde stówo, zna bowiem jego wartość.
Dostrzega piękno tam. gdzie podąża tylko człowiek wrażliwy, nasycony empatią, pragnący dzielić się dobrem.
Zawsze skromna, zawsze skłonna pytać, a nie pouczać, zawsze rozumiejąca i doceniająca wagę poetyckiego słowa.
Ten najnowszy tomik „porastanie” potwierdza moją ugruntowaną już ocenę jej warsztatu poetyckiego i jej niezwykłą zdolność dostrzegania tego, co ulotne, przemijające, na pozór niedostrzegalne, ale ważne, wartościowe, i piękne, i zatrzymane pięknym subtelnym słowem. Ona to potrafi.
l jeszcze jedno – ale jak marzyć to marzyć! – chciałbym dożyć dnia, kiedy Joasia otrzyma najważniejsze w życiu zaproszenie: na które tak wielu czeka... Ona już na nie zasłużyła.
Antoni Kiemystowicz
Tadeusz Czerniawski, W poszukiwaniu sensu. Redakcja, zdjęcie na I stronie okładki i projekt okładki: Andrzej Dębkowski. Wydawca: Wydawnictwo Autorskie Andrzej Dębkowski, Zelów 2019, s. 318.
Tadeusz Czerniawski urodził się w powiecie święciańskim na Wileńszczyźnie. W 1957 roku przyjechał jako repatriant do Polski. Od 30 lat mieszka w Bełchatowie. Studiował filologię rosyjską w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu i Rzeszowie.
Ukończył studia podyplomowe w Kijowie i Studium Języka Polskiego przy Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem oraz przewodniczącym Stowarzyszenia Polska-Litwa „Wilia” w Bełchatowie.
Pisze wspomnienia, opowiadania, eseje, nowele i felietony. Jego utwory były publikowane w kilku antologiach, a także w „Bełchatowskim Tygodniku”, „Gazecie Kulturalnej”, „Szansie i Ty”, „Gazecie Domowej”, „Piotrkowskim Informatorze Kulturalnym”, „Faktach”, „Nowinach Bełchatowskich”, wileńskiej „Przyjaźni”, wychodzącej w trzech językach: polskim, litewskim, rosyjskim oraz w kwartalniku „Znad Wilii”. Pisze również do polskojęzycznej gazety „Nasz Kościół” wychodzącej w Niemczech.
W 1998 roku wydał książkę „Tam, gdzie Dysna płynie. Opowiadania”, a następnie: „Obrazki z Litwy” (1999), „Opowiadania znad Kaczawy” (2001), „Tamte lata” (2003), „Polak ocalał” (2005), „Miłość Artiomy” (2006), „Trzej bracia” (2010), „Gry szkolne w Głazowie” (2015).
Należy do Związku Literatów Polskich. Otrzymał Nagrodę Prezydenta Bełchatowa.
Poszukiwania swego miejsca w życiu, sensu istnienia nie są czymś nowym, właściwym tylko nam, mieszkańcom XXI wieku. Jak wiadomo, już od niepamiętnych czasów ten problem był zawsze aktualny i ludzie przeżywali to po swojemu, we właściwy sobie sposób, aczkolwiek uwarunkowania historyczno-społeczne znacznie różniły się od siebie. Każda epoka posiadała własne niepowtarzalne cechy i ani treścią, ani formą nie przypominała poprzednich i zawsze różniła się od tych, które minęły. (...)
Wystarczy przypomnieć największych pisarzy XIX-wiecznych – między innymi Fiodora Dostojewskiego, Lwa Tołstoja – których bohaterowie cały czas szukają właściwej drogi życiowej, często nie zważając na różne przeszkody, popełnione przez siebie błędy, niewłaściwe czyny, które im towarzyszą. A ileż to napisano w przeszłości traktatów filozoficznych, poczynając od Platona i Arystotelesa, rozpraw naukowych, w których próbowano znaleźć odpowiedź na to odwieczne hamletowskie pytanie „być albo nie być”.
Nie zamierzałem wdawać się w różne rozważania filozoficzne na ten temat, ale w sposób literacki prześledziłem drogę życiową dwóch rodzin wywodzących się z kręgów tak zwanej „elity”. (...)
Ze wstępu Autora