Nowości książkowe

Barbara Gajewska, Listy do Małego Księcia. Ilustracje, okładka, redakcja graficzna: Agnieszka Illinicz-Kiełkiewicz. Wydawca: Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Próchnika, Mediateka 800-lecia, Piotrków Trybunalski 2019, strony nienumerowane.

 

 

 

 

Tomasz Kędziak, O dwóch takich. Redakcja i fotografia na okładce: Tomasz Kędziak, Wydawnictwo Ridero, bez miejsca wydania, 2020, s. 154.

 

 

 

Tomasz Kędziak – to autor urodzony w 1969 roku. W swoim dorobku ma kilka książek, które można zaliczyć do lekkiej i zarazem interesującej beletrystyki.

O Dwóch takich – to legenda o wiejskich bliźniakach. Nie należy doszukiwać się w tej książce jakichkolwiek podobieństw do istniejących postaci, ponieważ wszystko jest fikcją literacką.

 

Tomasz Kędziak, Ja BenJamin. Redakcja: Tomasz Kędziak. Projekt okładki: #kola.zuwka. Wydawnictwo Ridero, bez miejsca wydania, 2020, s. 291.

 

 

 

Tomasz Kędziak – to autor urodzony w 1969 roku, który pasję pisarską odkrył w sobie niedawno. Pisze tak, jakby stracony czas próbował nadrobić, dzięki czemu ma na koncie kilka udanych książek.

Lata 1989-1991 – to okres przypadający na wielką transformację ustrojową Rzeczypospolitej Polskiej. Jak poradzi sobie młody człowiek bez żadnych ambicji i jakichkolwiek planów na życie, któremu akurat w tym czasie przyszło wkraczać w dorosłość? Odpowiedzią na to pytanie jest historia zamknięta w tej książce.

 

Tomasz Kędziak, Cygańska wróżba. Redakcja i fotografia na okładce: Tomasz Kędziak, Wydawnictwo Ridero, bez miejsca wydania, 2020, s. 245.

 

 

 

Tomasz Kędziak – to autor urodzony w 1969 roku. Dość późno zadebiutował swoja opowieścią pt. Statystyczny, której sukces i dobre recenzje spowodowały, że szybko powstały kolejne pozycje. Nie minął rok od tamtego debiutu, a to już kolejna lektura... 

Cygańska wróżba – to opowieść o wiejskim chłopcu, jego marzeniach i karierze zawodowej. Szczególnie z reporterska wręcz precyzją autor zabiera nas w podroż do prowincjonalnej wsi końca lat siedemdziesiątych. Ciąg wydarzeń, dopiero po wielu latach, zamyka się w historię, w której można dopatrzyć się metafizycznych wątków powiązanych z wcześniejszą wróżbą. Innymi słowami – jest to historia wiejskiego chłopca, który został lekarzem i po latach wraca w rodzinne strony.

 

Miejsca, które kocham. Antologia poezji współczesnej. Redakcja i projekt okładki: Magdalena Kapuścińska. Oprawa graficzna okładki: Paweł Olejnik. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, Wieluń 2020, s. 140.

 

 

Dajcie się porwać ponad dwudziestu poetom i poetkom do miejsc przez nich wybranych, ukochanych, magicznych. Do miejsc, które są dla nich ostoją, energetycznym polem, bądź ucieczką od codzienności. To bardzo ciekawa poetycka podróż, nie tylko po uroczych zakątkach Polski, Europy i świata, to podróż do miejsc, do których poeci często powracają, do obrazów i wspomnień zakotwiczonych w ich głowach i sercach.

Magdalena Kapuścińska – Wydawca

 

Renata Klamerus, Teatr złotej gałęzi. Redakcja i posłowie: Magdalena Węgrzynowicz-Plichta. Projekt okładki: Joanna Plichta. Fotografie: z archiwum Autorki. Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2020, s. 94.

 

 

Podobają mi się nostalgiczne, lecz wypełnione światłem refleksji wiersze Renaty Klamerus. Oszczędne w zastosowanych środkach wyrazu, czyli skondensowane, jednocześnie – bardzo malarskie. Są tyleż osobiste co uniwersalne, tyleż nastrojowe i uczuciowe co intelektualne, a przy tym wyważone – w dobrym stylu znamionującym rękę poetki, której nieobce tajniki poetyckiego warsztatu.


Józef Baran

 

Juliusz Wątroba, Wampir w białych rękawiczkach. Projekt okładki: Faustyna Jasek. Foto: Renata Cygan. Korekta: Jolanta Skańska. Wydawca: Związek Literatów Polskich Oddział Katowice, Katowice 2020, s. 206.

 

 

 

„Wampir w białych rękawiczkach” to współczesna powieść, przedstawiająca w groteskowy sposób fikcyjną firmę, kierowaną niepodzielnie przez charyzmatycznego Prezesa-dyktatora, uzależ­niającego od siebie pracowników i czyniącego z zakładu prywatny folwark Ów Władca Absolutny, nałogowy alkoholik, decyduje o lo­sach zniewolonych, upokarzanych, nieustannie mobbingowanych i działających w permanentnym stresie pracowników.

Z zatrudnionymi w tej paranoicznej firmie, która próbuje ist­nieć we wściekłym kapitalizmie, wędrujemy przez zakładzik, bie­rzemy udział w idiotycznych naradach, spotkaniach z klientami, plenerowej imprezie „integracyjnej” czy urodzinach szefa – mega­lomana i bufona. Jednocześnie poznajemy dylematy dręczonych psychicznie ludzi, milcząco akceptujących poczynania Prezesa-psychopary, który w pracy jest wszystkim, a w domu, zdomino­wanym przez trzy kobiety (mamuśkę, żonę i szwagierkę) nędzną kreaturką „pod pantoflem”.

Wraz z bohaterami przeżywamy liczne kuriozalne zdarzenia i dramaty; odkrywamy mechanizmy sprawiające, że wykształceni i dojrzali ludzie stają się z wolna znerwicowanymi wrakami, któ­rych z nienormalną i niemoralną pracą wiąże głównie przymus ekonomiczny. Ten smutny, obecny często w naszej rzeczywistości obraz podany jest jednak w niemal satyryczny sposób - pełny bły­skotliwych dialogów i opisów tragikomicznych sytuacji, z przymrużeniem oka i dużą dawką humoru.

Zaskakujące jest też zakończenie, jeszcze raz dowodzące, że życie pisze scenariusze, których nikt nie jest w stanie przewidzieć.

 

Juliusz Wątroba ur. w 1954 roku w Rudzicy, na Śląsku Cieszyńskim. Absolwent Politechniki Łódzkiej. Poeta, prozaik, satyryk, kabareciarz... Debiut liryczny w Radarze (1977), satyryczny w Szpilkach (1977), książkowy w Wydawnictwie Śląsk (Chwila przemienienia, Katowice 1983.) Opublikował 50 książek, autor musicali, spektakli, programów kabaretowych, tekstów pieśni i piosenek, felietonów, reportaży... Setki jego wierszy ukazało się w pismach literackich, kulturalnych, satyrycznych i w edycjach zbiorowych. Członek kabaretu TON. Laureat około stu konkursów literackich. W latach 1989-2004 współpracował z Polskim Radiem, gdzie jego utwory interpretowali najwybitniejsi aktorzy. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m. in. medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.