Nowości książkowe

 

Andrzej Perepeczko, Dzika Mrówka i tam-tamy. Okładkę i ilustracje wykonała: Wanda Orlińska. Szkice i napisy według projektu An-drzeja Perepeczki. Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., Pelplin 2018, s. 260.

 

 

Andrzej Perepeczko

Urodzony we Lwowie w 1930 roku. Oficer mechanik - poznał morza i porty niemal całego świata, pływał na polskich i obcych statkach. Wykładowca Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. Pisarz, autor wielu książek, twórca jednego z najsympatyczniejszych bohaterów polskiej literatury dla dzieci i młodzieży - Dzikiej Mrówki.

Pełna humoru i werwy opowieść o przygodach braci bliźniaków - rezolutnego urwisa Marka Dzikiej Mrówki i nieco mniej przebojowego, ale równie sympatycznego Jarka, czyli Jego Brata. W pierwszym tomie popularnego cyklu bliźniacy wraz ze swym tatą popłyną w rejs do Afryki. Po drodze m.in. zdołają uratować dwójkę rozbitków, rozprawią się z podejrzanymi hiszpańskimi marynarzami i wpadną na trop marokańskich opryszków.

W książce jest wszystko, o czym marzą młodzi czytelnicy - smak przygody, daleka podróż, zagadka do rozwiązania... Jest także nienachalnie podana porcja erudycji.

To prawie gotowy scenariusz filmu przygodowo-podróżniczego. Plastyczne obrazy zdarzeń, barwne dialogi, humor w przedstawieniu postaci - to ogromne zalety powieści.

Barbara Tylicka, krytyk literatury

 

Autor kontynuuje styl pisarski takich twórców, jak Makuszyński, Niziurski czy Bahdaj, łącząc elementy powieści obyczajowej z przygoda i humorem sytuacyjnym.

Joanna Papuzińska, pisarka, krytyk literacki, profesor Uniwersytetu Warszawskiego

 

Krzysztof Majda, Tymoteusz Chlebowski, Julia Rozworowska-Wolańska, Mój tata mieszka w innym świecie. Tekst: Krzysztof Majda, Julia Rozworowska-Wolańska. Ilustracje: Tymoteusz Chlebowski. Korekta: Anna Gądek. Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., Pelplin 2018, s. 44.

 

 

Książka napisana lekkim językiem, poruszająca istotne tematy, które dotyczą nas wszystkich. Główny autor to dziesięcioletni Krzyś, który we właściwy dla siebie sposób opisuje siebie, swoją rodzinę, wartości, które mu przyświecają i w które wierzy, oraz nieobecnego już tatę. Forma, w jakiej to robi, jest jednak niezwykle prosta, intuicyjna, a zarazem ukazująca głęboką wrażliwość i mądrość życiową. Całość wypełniona jest przepięknymi grafikami, również rysowanymi przez dziecko, Tymka - kolegę Krzysia. Książka porusza emocje, dotyka do głębi, rozbawia, inspiruje czytelnika, zachęca do refleksji. Polecam każdemu: i temu większemu, i temu małemu.

Renata Myczka
psychopedagog, coach kryzysowy.,
socjoterapeuta, trener

Dlaczego pomidorówka jest lepsza od szparagów?
Co łączy wycieczkę do Włoch i codzienne życiowe wyzwania? Z jakiego powodu nawet w środku lata w mieszkaniu stoi ubrana choinka? I jaką rolę w tym wszystkim pełnią anioły? To i wiele więcej można znaleźć w tej niezwykłej książce. Krzyś, dziesięcioletni mieszkaniec Bydgoszczy, opowiada w niej o swoim życiu, w którym stało się coś nieoczekiwanego i złego...

Jest to prosta i piękna historia o codziennych, pozornie nieistotnych gestach, które mają wielką moc. Wyłania się z niej obraz codzienności napiętnowanej stratą ukochanej osoby, ale również, i może bardziej, motywacja do pokonywania duchów przeszłości, udokumentowana szczerymi zwierzeniami i silnymi emocjami narratora. W lekturze pomagają nastrojowe ilustracje, pobudzające wyobraźnię czytelnika.

Jarek Jeżyk
podopieczny
Fundacji Dorastaj z Nami

Józef Zdunek, Labirynt. Redakcja i projekt okładki: Jerzy Wilgocki. Fotografia na okładce: Antoni A. Korsak. Korekta: Juliusz Poczta i Janusz Urbaniak. Wydawnictwo rythmos, Krotoszyn 2018, s. 100.

 

 

 

Zaza Wilczewska, Szkice po-sopockie 2. Artyści. Redakcja: Piotr Wiktor Lorkowski. Projekt okładki: Henryk Cześnik. Wydawca: Muzeum Sportu, Sopot 2018, s. 142.

 

 

 

Ryszard Wasilewski, Fraszki i sentencje. Opracowanie redakcyjne: Ryszard Wasilewski. Projekt okładki i rysunki w tekście: Sławomir Łuczyński. Wydawnictwo Intro-graf, Łask 2018, s. 104.

 

 

 

Małgorzata Kulisiewicz, Kot Wittgensteina i inne wiersze. Wstęp: Michał Piętniewicz. Biblioteka „Poezji dzisiaj”, tom XIX, Warszawa 2018, s. 76.

 

 

W swoim tomie poetyckim, „Kot Wittgensteina”, Małgorzata Kulisiewicz, próbuje zmierzyć się z tradycją poezji polskiej oraz najważniejszymi problemami filozoficznymi oraz religijnymi tradycji europejskiej.

Robi to przy pomocy ciekawego, sprawnego oraz błyskotliwego języka poetyckiego, więc z konfrontacji tej czy „starcia”, można powiedzieć, wychodzi zwycięsko.

Poetka dopomina się o mocną obecność tradycji poetyckiej, najważniejszej, jak choćby Skamandrycka, o obecność takich poetów jak Gałczyński, czy nieco później, Wojaczek.

Przedstawia w tomie swoistą panoramę „swoich” czasów, spektakle Wajdy i Swinarskiego i zdecydowanie dystansuje się od ponowoczesnych nowinek wszelakiej maści dekonstruktorów. Jest odważna w tym geście odtrącenia tego, z czym w zupełności się nie zgadza. Jednocześnie przedstawia własną propozycję pisania o świecie i własną, oryginalną propozycję dialogu z tradycją.

Czyni to przy pomocy języka poetyckiego, który nazwałbym dialogicznym, szukającym porozumienia i rozmowy z czytelnikiem, kontaktu.

 

Ze wstępu Michała Piętniewicza

 

Zbigniew Wilczyński, Drugi sen pod wiatr. Redakcja: Grzegorz Bazylak, Małgorzata Gimzińska. Posłowie i nota edytorska: Grzegorz Bazylak. Projekt okładki: GRA-FART, Krzysztof Pawłowski. Wydawca: Łódzki Oddział Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Literatów, Łódź 2018, s. 234.