Nowości książkowe

Magdalena Kapuścińska, Sztuczki: Rubryka Satyryka, Upiór w bibliotece, Upadek lekkich obyczajów, Wstęp: Tadeusz Buraczewski. Korekta: Agnieszka Krizel. Projekt okładki i zdjęcia: Magdalena Kapuścińska. Oprawa graficzna okładki: Paweł Olejnik. Wydawnictwo Autorskie Magdalena Kapuścińska, Wieluń 2019, s. 120.

 

 

Sztuczki Magdaleny Kapuścińskiej czyta się niemalże na jednym oddechu. Lektura niezwykle wciągająca, przepełniona ironią, zabawnymi dialogami i obnażająca bez znieczulenia realia w jakich przyszło nam żyć. Autorka nie oszczędza żadnych środowisk, nie ma dla niej tematów tabu. Pikanterii dodają wartkie zwroty akcji i niezwykle celne spostrzeżenia. Jeśli masz w krwiobiegu poczucie humoru oraz dystans do siebie i świata – ta książka jest zdecydowanie dla Ciebie.

Monika Magda Krajewska (Poezja na każdy dzień)

 

Chociaż w swych „Sztuczkach” autorka lekko ironizuje, drwi, obraca perspektywy, czy bawi się słowem, świetnie przy tym żongluje humorem i odsłania przy okazji nasze małe „niedociągnięcia”. Bawiłam się przednio! Zachęcam i Was do spojrzenia na codzienność przez pryzmat „Sztuczek” Magdaleny Kapuścińskiej! Polecam!

Agnieszka Krizel - Recenzje Agi (nietypowerecenzje.blogspot.com)

 

Tadeusz Zawadowski, Budzik z opóźnionym zapłonem. Redakcja serii: Rafał T. Czachorowski. Redakcja: Jarosław Jabrzemski. Posłowie: Michał Bukowski. Projekt okładki: Daria K. Kompf. Zdjęcie autora: Andrzej Walter. Wydawca: Fundacja Duży Format, Warszawa 2019, s. 70.

 

 

(...) Pięćdziesiąt siedem wierszy to potężny materiał poetycki – to niemal tsunami słów i wersów, metafor i symboli... A przecież przeczytałem tę książkę jednym tchem – i odkładając wiersze na stolik zdumiałem się: to już koniec? Więcej wierszy nie ma? (...) 

Wiersze Tadeusza Zawadowskiego są poezją nader poważną i nawet po przeczytaniu wszystkich wierszy na raz poszczególne tematy, poszczególne obrazy, poszczególne odniesienia pozostają w pamięci i czas ich nie zaciera, a nawet odwrotnie – czas je wyostrza. (...)

Myślę, że zgodzą się Państwo ze mną, że Zawadowskiemu udało się coś wyjątkowego: podstawowe pytania i podstawowe kwestie, nie zawahałbym się powiedzieć – podstawowe egzystencjalne kwestie współczesności – podejmuje przejmująco komunikatywnymi obrazami i przejmująco jasnymi słowy. Poezja Zawadowskiego jest ponad-poważna, jest dotkliwie poważna – ale przecież nie jest to poezja ciężka. (...) 

Z Posłowia Michała Bukowskiego

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznej wsi. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Ein Bauernhof Johanna Ludwiga Morgersterna. Opieka redakcyjna: Natalia Gawron-Hońca Wybór ilustracji: Jakub Janik. Opracowanie ilustracji: Katarzyna Leja. Adiu-stacja: Judyta Wałęga. Korekta: Aleksandra Ptasznik, Aneta Iwan. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 448.

 

 

 

Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznym mieście. Przekład; Jakub Janik. Projekt okładki: Oksana Shmygol. Obraz na pierwszej stronie okładki: Domena publiczna. Opieka redakcyjna: Monika Basiejko. Wybór ilustracji: Katarzyna Leja. Adiustacja: Ewa Penksyk-Kluczkowska. Korekta: Grażyna Rompel. Indeks: Tomasz Babnis. Opracowanie typograficzne: Katarzyna Leja. Wydawnictwo Znak Horyzont, Kraków 2018, s. 430.

 

 

 

Krakowska Noc Poetów. Almanach XL. Redakcja: Magdalena Węgrzynowicz-Plichta. Korekta: Marzena Dąbrowa-Szatko, Irena Kaczmarczyk. Projekt okładki: Jan Plichta. Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2018, s. 128.

 

 

 

Krzysztof Karoń, Historia antykultury. Podstawy wiedzy społecznej. Wersja robocza. Nakład autorski, Warszawa 2018, s. 544.

 

 

 

Maciej Krzeptowski, Janina Krzeptowska, Zasolony król. Redakcja: Janina Dwojewska, Ewa Bardziej-Krzyżankowska. Projekt graficzny: Artur Tarasiewicz. Wydawnictwo Bernardinum Sp. z o.o., Pelplin 2018, s. 352.

 

 

Książkę tę polecam szerokiemu kręgowi czytelników, gdyż w spo­sób obrazowy przedstawia dzieje rybołówstwa śledziowego, sięgającego początkami bardzo odległych czasów. W kolejnych rozdziałach czytamy o zmieniającej się technice połowów śledzi, ich konserwacji i przygo­towaniu do spożycia. Jest mowa o narodach, które bogaciły się dzię­ki rybołówstwu śledziowemu, o wymianie handlowej, monopolach i wojnach o łowiska śledziowe. Dużo informacji dotyczy rybołówstwa kaszubskiego, organizacji rybołówstwa dalekomorskiego w okresie II Rzeczpospolitej i po drugiej wojnie światowej. Na stronach omawianej książki przypomniane zostały sukcesy naszego przemysłu stoczniowe­go, którego dziełem były liczne serie małych i dużych statków rybackich. Jest tu także ślad historii, kierunków i rezultatów wszechstronnych ba­dań prowadzonych przez Morski Instytut Rybacki. „Zasolony król” wart jest przeczytania, a sądzę iż niejednego czytelnika zainspiruje do próby przygotowania wymyślnej nie tylko zakąski, ale i wspaniałej potrawy...

Jerzy Litwin, Centralne Muzeum Morskie

 

Pisząc o „Zasolonym królu” odprawiam pokutę, Otóż jako redaktor szczecińskiej „Wyborczej” wymyśliłem coroczny konkurs „Szczupaki i śledzie”, w którym szczupak był nagrodą za sukcesy a śledź karą za blamaż. Pan Maciej dość szybko przekonał mnie, że śledzia nie wypa­da traktować jak obelgi, ale dopiero po lekturze tej wspaniałej książki w pełni zrozumiałem, dlaczego.

Państwo Krzeptowscy przywołując niezliczoną ławicę anegdot, cie­kawostek, faktów przypominają, jak ważną rolę odegrał śledź w histo­rii świata. Był natchnieniem dla malarzy, poetów, pisarzy i kucharzy, tematem pieśni, zarzewiem wojen i źródłem ogromnych bogactw. Na jego ościach powstały całe miasta i średniowieczna protoplastka Unii Europejskiej – Hanza, W pogoni za śledziem rozwinęło się rybołówstwo takich morskich potęg jak Anglia czy Holandia, a po II wojnie światowej i Polski. Silver darling, jak mówią Anglicy, to wciąż najważniejszy gatu­nek ryby.

Wojciech Jachim, „Gazeta Wyborcza”