Nowości książkowe

Jan Tulik, Powroty światła. Redakcja: Jan Wolski. Idea i opracowanie graficzne: Grzegorz Wolański, Jan Wolski. Wydawca: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2022, s. 68.

 

 

Jan Tulik – poeta, prozaik, eseista. Autor dwunastu zbiorów wierszy, w tym wybo­rów poezji: Kaligrafia zdziwienia (Biblioteka „Frazy”, 2011) i Poezje wybrane (seria Bi­blioteka Poetów, LSW, 2012). Opublikował także powieści: Doświadczenie (nagro­da wyd. MAW, 1986) i Furta (nagroda Fun­dacji Kultury 2001) oraz zbiór opowiadań Gry nieużyteczne oraz dramat Kontynenty (w repertuarze krakowskiego Teatru bez Rzędów). Jest ponadto autorem monografii o wynalazcy Janie Szczepaniku i o życiu oraz twórczości Franciszka Pika-Mirandoli; również esejów, recenzji, artykułów o tematyce kulturalnej, słucho­wisk radiowych zrealizowanych przez różne stacje radiowe (Je­dynka, program I Polskiego Radia i Trójka, program III Polskiego Radia, Polskie Radio Rzeszów). Za twórczość literacką otrzymał nagrody ogólnopolskie i lokalne, m.in. im. S. Piętaka, im. R. Wil­czewskiego-Bruno, Fundacji Kultury oraz nagrody miast Rzeszowa i Krosna, a także w 2020 roku Nagrodę im. Jarosława Iwaszkiewicza za całokształt twórczości. Ostatnio wydane zbiory poezji to: Nocny deszcz (Biblioteka Poetów Miejsteckich 2016), Opisze to noc. 101 pomysłów na uty i haiku (Biblioteka „Frazy”, 2018), poemat Trzewi­czek Amalii albo umarłych z żywymi obcowanie (Biblioteka „Frazy”, wydanie 2016, 2019) oraz Tratwy Nostradamusa (Biblioteka „Frazy”, 2020). Mieszka w Miejscu Piastowym na Podkarpaciu.

 

Beksiński – Dmochowski. Listy 2004-2005. Redakcja: Paulina Bziuk. Zdjęcie na okładce: z archiwum Piotra Dmochowskiego. Wydawnictwo MD, Warszawa 2021, s. 564.

 

 

Korespondencja Zdzisława Beksińskiego z Piotrem Dmochowskim, publikowana po raz pierwszy w wersji książkowej, jest nieocenzurowanym zapisem relacji jaka łączyła artystę z propagatorem jego sztuki. Szczerość i otwartość z jaką pisane są listy sprawia, że czytając je, mamy możliwość poznania autentycznych odczuć, przeżyć i poglądów ich autorów.

Dodatkową atrakcją dla fanów twórczości wybitnego malarza może być fakt, że książka jest bogato ilustrowana kolorowymi reprodukcjami obrazów, których bezpośrednio dotyczyła korespondencja.

 

29 listopada 2004

Jeśli mi na czymś zależy w naszej korespondencji, to na tym tylko, by była ciekawa. A wiem, że najciekawszy jest dialog wtedy, gdy istnieje spór. To również jedna z przyczyn moich zaczepek i wycieczek pod twoim adresem. Stąd też wielokrotne przypominanie Ci, żebyś za bardzo się nimi nie przejmował, bo w pewnym sensie są one figurami retorycznymi.

Piotr

 

Marzena Pokora-Kalinowska, Autokreacja, kreacja... i akta SB. Hłasko, Safjan, Sandauer. Okładka: collage według pomysłu autorki Alicja Rudnik. Zdjęcie na okładce: pixa-bay.com. Nakład autorski, Warszawa 2020, s. 482.

 

 

Jak dbamy o polską pamięć narodową? Dlaczego pozwalamy innym na wygłaszanie kłamliwych ocen historycznych (także na nasz koszt!), a sami nie mamy konsekwentnej i przemyślanej narodowej strategii historiograficznej? Czy korzeni takiego stanu rzeczy nie trzeba przy­padkiem szukać w czasach Polski Ludowej? Komu służy relatywizm i czy aby na pewno nie ma sposobu na jednoznaczne oceny niegdysiej­szych postaw i wydarzeń? One kształtują nasz dzień dzisiejszy, nasze dobre imię. Ta książka daje argumenty.

Bohaterowie odnalezionych dokumentów i ustalonych faktów nie skorzystali z szansy wyznania prawdy. Musimy znaleźć ją sami.

 

Marzena Pokora-Kalinowska, Geniusz i smak – i co jeszcze? Polskie Noble Literackie. Okładka: collage według pomysłu autorki Małgorzata Rudnik. Zdjęcie na okładce: pixa-bay.com. Nakład autorski, Warszawa 2016, s. 278.

 

 

Jesteśmy dumni z naszych noblistów. A czy wiemy, na czym polegał ich sukces? Czu miał charakter nie tylko literacki, czy złożyły się na niego także i inne czynniki? Jakie? O tym jest ta książka.

 

Maria Kmieciak, Haiku. Redakcja: Maria Bryska. Na okładce wiersz haiku autorstwa japońskiego poety Kyorai, z 1691 roku, napisany kaligrafami (Gdy nie usłyszysz / kołatki i słów mnicha / mgliste nastaną noce). Oficyna Wydawnicza VARIA, Łódź 2021, s. 58.

 

 

MARIA KMIECIAK urodziła się w Łodzi w 1988 roku. Ukończyła szkołę średnia, nie podjęła studiów. Pierwsze swoje utwory drukowała w wydaw­nictwach pokonkursowych. (Jest laureatka, wielu konkursów poetyckich.) W prasie literackiej zadebiutowała w 2006 roku w Piśmie Młodych CUDNE MANOWCE, ponadto drukowała swoje wiersze w AKANCIE, WIERSZÓWCE, w TYGLU KULTURY, KRONICE, KALEJDOSKOPIE KULTURALNYM, GAZECIE KULTURALNEJ, w POEZJI DZISIAJ... Także w almanachach oraz wydawnictwach bibliotecznych.

Dotychczas wydała dwa tomiki poezji: ZIELONY KOŃ (2016) i INKLUZJA (2019), w przygotowaniu tomik NIESPEŁNIENIE.

Maria Kmieciak uprawia też malarstwo akwarelowe.

 

Krzysztof Mich, Humberstone. Projekt okład-ki, projekt typograficzny, opracowanie graficzne: Maria Kuczara. Korekta autorska. Wydawca: Zaułek Wydawniczy „Pomyłka”, Tarnowo 2022, s. 40.

 

 

 

Józef Frąckowiak, Kępińskie pogwarki. Wstęp: Renata Adamska. Wydawca: Stowarzyszenie Edukacji Artystycznej Dzieci i Młodzieży oraz Komunikacji Społecznej „Nadwrażliwi”. Kępno 2022, s. 150.