Nowości książkowe

Harry Duda, Na oczach świata / У свіtу на очах. Tłumaczenie na język ukraiński: Wiktor Melnyk. Redaktor wydawnictwa: Marek Wołyński. Redaktor tłumaczenia: Jarosław Poliszuk. Projekt I strony okładki: Marek Wołyński, Piotr Simonides. Wydawca: MW Marketing i Wiedza, Opole 2022, s. 164.

 

 

 

 

Urlich Nersinger, Szpiedzy Watykanu. Tajne służby w kościele. Przekład: Agnieszka Gadzała. Opieka redakcyjna: Damian Strączek. Redakcja: Anna Śledzikowska. Korekta: Monika Karolczuk. Projekt okładki: Adam Gutkowski. Wydawnictwo MANDO, Kraków 2022, s. 318.

 

 

Wielkie tajemnice. Aura skandalu.

MATERIAŁ NA DZIESIĄTKI FILMÓW SENSACYJNYCH. WSZYSTKO TO W JEDNEJ KSIĄŻCE

Wydaje się, że Dekalog zakazuje szpiegowania. Ale czy na pewno? W swo­jej długiej historii Stolica Apostolska była uwikłana w znacznie więcej działań agenturalnych i szpiegowskich niż wywiad brytyjski, a jej służby działały skuteczniej niż Agent 007.

Vatileaks, pluskwy w Kaplicy Sykstyńskiej, niewyjaśnione zaginięcia i po­rwania... Watykan skrywa wiele mrocznych sekretów. Między służbami Kościoła i agentami światowych mocarstw trwa prawdziwa wojna cieni. W jej tle pojawiają się postacie takie jak: król Henryk VIII, kardynał Richelieu, Pius XII, a także Jan Paweł II.

„Są przypadki, o których myśli się, że na wieki spoczęły w głębokim grobie, ale potem ktoś je ponownie odkopuje" – mawiał pewien rzymski prałat. Popularny watykanista Ulrich Nersinger bada zagadki, o które niejeden katolik bałby się zapytać. Odkrywa fascynujący i niepokojący wymiar ko­ścielnego wywiadu.

Czy Kod da Vinci mógł się wydarzyć?
Prawda jest ciekawsza, niż sobie wyobrażamy...

 

Monika Banaś, Ultimum Orationis. Redakcja: Andrzej Dębkowski. Wstęp: Renata Adamska. Obrazy ks. Marek Nagler, Simomne Weil. Zdjęcia: Monika Banaś, Paulina Banaś. Nakład autorski, Kępno 2022, s. 72.

 

 

Monika Banaś – poetka, autorka wieczorków poetyckich, konkursów recytatorskich i muzycz­nych w Małej Ojczyźnie. Juror m.in. w Biesiadach Literackich w Kępnie dla młodzieży szkolnej, kon­kursach teatralnych, poetyckich i recytatorskich dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych w powiecie kępińskim. Autorka 5. tomików poetyckich oraz kilkunastu antologii. Należy do Kępińskiego Koła Literatów, w której pełniła rolę wiceprzewodni­czącej.

Autorka tomików: „Popłynę szeptem” (Miniatura Kraków 2007 r.), „Daj płynąć obło­kom (Miniatura Kraków, 2014 – zgłoszony do wrocławskiej Nagrody Literac­kiej Silesius w kategorii „Książka Roku”); wspólnie z Kingą Szczupak „Spowiedź czarownic”, 2016, a w 2019 roku „Pomimo bordowych rąk” (Miniatura Kraków). Ostatnio wydała tomik poezji „między ciszą a marzeniami” (Sandomierz 2021). Współautorka antologii: „Oaza Szeptów” (Kraków 2008), „Ogrodowe pejzaże” (Kraków 2009), „Wiersze z Poczekalni”, 2017. „Antologia Kępińskiego Koła Lite­ratów” (2019), „Serduszkowa antologia dla Wojtusia” (2020), „Słowo jest czynu testamentem” w ramach XVII Festiwalu Poezji POECI BEZ GRANIC im. Andrze­ja Bartyńskiego w Polanicy Zdroju (Wrocław 2020), „Z nadzieją dla Marcina” (Trzcinica/Sandomierz 2020), „Powiat kępiński na fotografii i w wierszu” (2020). „Bosymi stopami drogą za miłością nieutraconą” czyli Droga Krzyżowa oczami kępińskich literatów (Kępno 2021), „Jeszcze zmierzch żarzy” (pokłosie XVIII Międzynarodowego Festiwalu Poezji POECI BEZ GRANIC im. Andrzeja Bartyń­skiego w Polanicy Zdroju, „Spod skrzydeł” (2022). 

 

Aleksandra J. Starostecka, Wczoraj i Dzisiaj. Redakcja i połowie: Jan Tulik. Redaktor prowadząca: Renata Grześkowiak. Okładka: Piotr Gorzelańczyk. Wydawnictwo Psychoskok, Konin 2022, s. 58.

 

 

 

Ryszard Wasilewski, Przypływy. Ilustracje: Robert Wood. Redaktor prowadzący: Szymon Gumienik. Korekta: Paweł Jaroniak. Projekt okładki: Krzysztof Galus. Wydawca: Marszałek Development & Press, Toruń 2022, s. 106.

 

 

Ryszard Wasilewski – poeta, satyryk, aforysta, autor tekstów piosenek (wykonywanych przez chóry i kilku bardów). Rocznik 1938. Mieszka w Łasku/Kolumnie. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Zdobywał nagrody w wielu znaczących konkursach poetyckich i satyrycznych. Bywa także jurorem konkursów literackich. Jest członkiem Związku Literatów Polskich oraz Gdańskiego Klubu Poetów.

Jego utwory ukazują się w pismach literackich i na portalach interneto­wych, zawarte są również w kilkudziesięciu antologiach. Liryka, satyra i aforyzmy, zebrane w 16 dotychczas opublikowanych książkach, były wy­dawane w różnych wydawnictwach krajowych i zagranicznych (w tym roku w Serbii będzie wydany wybór jego wierszy, zaś w Rumunii – pod auspicjami Biblioteki Narodowej – ukazał się zbiór jego wierszy i aforyz­mów) oraz przekładane na języki: serbski, kirgiski, niemiecki, portugalski, słowacki i rumuński.

 

Krzysztof Andrzej Jeżewski, Muzyka i świat. Rozmyślania. Przedmowa: Krzysztof Lipka. Redaktor prowadzący: Paweł Jaroniak. Korekta: Szymon Gumienik. Projekt okładki: Krzysztof Galus. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022, s. 418.

 

 

Muzyka jest zjawiskiem wyjątkowym w ludzkiej kulturze. W długiej historii naszego globu nie było takiej cywilizacji, która nie stworzyłaby muzyki i nie postawiła jej na wyjątkowym miejscu jako materii magii lub religii, a więc rzeczy cudownej i świętej. Jest muzyka najbardziej uduchowioną ze sztuk, a co za tym idzie - najbardziej abstrakcyjną, sięgającą tych rejonów, gdzie doskonałość wszystkiego stapia się w Jedno. W życiu społeczeństw muzyka należy do spraw podstawowych i najważniejszych, choć rozumieją to nieliczni. Stanowi jądro naszej wrażliwości i prowadzi nas bezbłędną drogą ku nieznanemu celowi bytu.
Antologia myśli o muzyce, która właśnie trafia do rąk Czytelnika, jest wyjątkowa przede wszystkim ze względu na osobę Autora. Krzysztof Jeżewski, humanista o ogromnej wiedzy i dogłębnej znajomości wszelkiego rodzaju literatury, jest prawdziwym znawcą muzyki, estetą i koneserem, fascynującym się sztuką dźwięków całe życie. Dlatego niniejszy tom nie jest prostym nagromadzeniem myśli i refleksji o muzyce, tylko wyjątkowym wyborem najtrafniejszych i najgłębszych wypowiedzi pochodzących z najróżniejszych kultur i epok. To swego rodzaju zbiór niepowtarzalnych mądrości i maksym, które ukazują muzykę jako zjawisko połączone ze wszystkim w życiu człowieka niejasną, lecz nierozerwalną więzią metafizyczną.

Krzysztof Lipka

 

Olga Tokarczuk, Empuzjon. Horror przyrodoleczniczy. Opieka redakcyjna: Waldemar Popek. Redakcja: Wojciech Adamski. Adiustacja: Henryka Salwa. Korekta: Jacek Błach, Stanisław Dzida, Maria Rola, Aneta Tkaczyk. Projekt okładki, ilustracja: Joanna Concejo. Opracowanie graficzne: Marek Pawłowski. Pocztówki, znaczki i inne materiały graficzne zawarte w książce dotyczą Görbersdorfu (dzisiejszego Sokołowska) i jego okolic z początku XX wieku; pochodzą z archiwum autorki. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2022, s. 400.

 

 

Pierwsza powieść Olgi Tokarczuk po otrzymaniu Nagrody Nobla.

Najciekawsze pozostaje zawsze w cieniu, w tym, co niewidoczne.

 

Wrzesień 1913 roku, uzdrowisko Görbersdorf (dzisiejsze Sokołowsko na Dolnym Śląsku). Tutaj, u podnóża gór, od przeszło pół wieku działa jedno z pierwszych na świecie i słynne w całej Europie sanatorium leczące choroby „piersiowe i gardlane”.

Mieczysław Wojnicz, student ze Lwowa, przyjeżdża do uzdrowiska z nadzieją, że nowatorskie metody i czyste powietrze powstrzymają rozwój jego choroby, a może nawet go uleczą. Diagnoza nie pozo­stawia jednak złudzeń – tuberculosis. Gruźlica.

W Pensjonacie dla Panów poznaje innych kuracjuszy. Chorzy z Wiednia, Królewca, Breslau i Berlina przy nalewce Schwärmerei niestrudzenie omawiają najważniejsze sprawy tego świata. Czy Europie grozi wojna? Monarchia czy demokracja?

Czy demony istnieją? Czy oddając się lekturze, da się rozpoznać, czyją ręką tekst został napisany: kobiety czy mężczyzny?

Rutynę pacjentów zakłóca nagła śmierć żony właściciela pensjonatu. Do Wojnicza docierają też przerażające historie o tragicznych wydarzeniach nieopodal sanatorium. Choć sam zajęty jest ukrywaniem prawdy o sobie, zagadka budzących grozę wypadków fascynuje go coraz bardziej. Nie wie jednak, że mroczne siły już wzięły go sobie na cel.


Olga Tokarczuk w Empuzjonie odsłania przed czytelnikami prawdy o świecie, których albo nie zauważamy, albo za wszelką cenę nie chcemy do siebie dopuścić.