Nowości książkowe

Witold Gapik, Pijany martwym Gruzinem. Redakcja: Andrzej Dębkowski. Projekt okładki: Monika i Witold Gapikowie. Fotografie w tekście z archiwum Autora. Wydawnictwo Autorskie Andrzej Dębkowski, Zelów 2016, s. 370.

 

 

(...) Witold Gapik napisał książkę niezwykłą, pełną pasji i niezwykłych emocji. Mistrzowsko przedstawił ludzi i miejsca położone wokół gór Kaukazu i krajów byłego Związku Radzieckiego na pograniczu, Rosji, Chin, Pakistanu, Afganistanu i Iranu. Zanurzył się w klimat codziennego życia, kultury, historii i tradycji ludów mieszkających na terenach fascynujących, ale i bardzo trudnych. Przedstawione historie są momentami tak niewiarygodne i dramatyczne, że zastanawiamy się, czy one rzeczywiście mogły mieć miejsce. Książka ta z pogranicza reportażu, powieści łotrzykowskiej i opowieści z dalekich krajów, wciąga tak bardzo, że nie daje nam choćby na chwilę oderwać się od niej. Liliana Łungina, wybitna rosyjska tłumaczka, powiedziała kiedyś: Życie nauczyło mnie, że odwaga intelektualna przychodzi o wiele trudniej niż fizyczna, niż przezwyciężenie strachu o własną skórę. Łatwiej jest ryzykować życie, niż przyznać się przed sobą, że droga, którą się szło, była błędna. Witold Gapik wyznaje tę samą zasadę i to z doskonałym skutkiem dla czytelnika...

Andrzej Dębkowski

 

„Łódź – tkanina z wadami”. Antologia poezji. Redakcja: Dariusz Staniszewski. Hanna Prosnak, Magdalena Cybulska. Okładka: Mariusz Kompa, „Stary Rynek”, olej na desce, 1998. Projekt graficzny: Małgorzata Kwapińska. Antologia ukazała się w serii: „Biblioteka Na Stronie”. „Na Stronie. Gazeta Twórczych Bibliotekarzy i Przyjaciół” - nieregularnik o charakterze kulturalno-literackim, Łódź 2015, s. 322.

 

 

(...) Do antologii przesłali swoje, często premierowe, utwory poeci nie tylko z regionu łódzkiego, ale z całej Polski, a także twórcy polonijni z Anglii, Walii, Niemiec, Francji.

Jedni autorzy płyną Łodzią dzień w dzień, inni bywają tu przy okazji, są też tacy, dla których Miasto to obraz dzieciństwa albo mniej odległe wspomnienie. Jedni patrzą na Łódź z sentymentem, z tkliwością, dla innych to rejs Łodzią wysłużoną, z niejedną skazą, Łodzią wymagającą remontu. (...)

(Ze wstępu)

 

Jan Tomkowski, Najkrótsza historia literatury polskiej. Redakcja i korekta: Magdalena Lenart. Opracowanie graficzne i okładka: Hanka Kościelska Drobnić. Wydawnictwo 2 Kolory Sp. z o.o., Warszawa 2015, s. 224.

 

 

Jan Tomkowski, prozaik, eseista, historyk literatury. Autor ponad trzydziestu książek, w tym m.in.: Literatury polskiej (13 wydań), Literatury powszechnej, Dziejów myśli, eseistycznej trylogii Dom chińskiego mędrca, Don Juan we mgle i Ciemne skrzydła Ikara oraz tryptyku autobiograficznego Nie ma Pauliny, Judasz z ulicy Iglastej, Czarny elementarz.

 

Andrzej Grabowski, Wiersze syberyjskie i zakazane. Opracowanie i redakcja: Andrzej Zmuda, Andrzej Grabowski. Opracowanie plastyczne, grafiki, projekt okładki: Artur Grabowski. Rysunek satyryczny: Bogdan Malach. Tłumaczenia: Marcel Weyland. Fotografie: Tom Koprowski, Andrzej K. Torbus oraz archiwum Magazynu „ISKRA”. Seria Wydawnicza Międzynarodowej Galicyjskiej Jesieni Literackiej Gwiazdozbiory Jesieni, nr 6. Wydawca AD OCULOS, Warszawa-Rzeszów 2015, s. 88

 

 

Andrzej Grabowski, Kawaler Orderu Uśmiechu, poeta, prozaik, niezależny publicysta, autor licznych fraszek, satyr, humoresek i widowisk scenicznych oraz kilkudziesięciu popularnych książek dla dzieci i młodzieży, opublikował zbiór wybranych wierszy napisanych podczas jego pobytu w dalekiej Syberii.

 

(...) Poezja Grabowskiego to ekspozycja poetyckiej intuicji. Owe – wśród dziesiątków wierszy w konwencjonalnych ramach formy – ballady dość dalekie są od wszelakiej doraźnej uczoności; one wywodzą się z dziwnej sfery, niekiedy powstają jakby dzięki pamięci genetycznej – jakby były przywołaną pieśnią sprzed wieku? Jakimś echem tłamszonej przez zaborców polskości? Jest to pewien fenomen, gdyż dykcja Grabowskiego czerpie ze współczesności, a jednak pojawia się w niej dyskurs niemal z „Wesela” Wyspiańskiego... Bo może właśnie intuicja podpowiada nam, że wszystko, co nazywamy narodowymi dziejami, powróciło (powraca?) dziś kołem, jak w wizji „Błędnego koła” Malczewskiego, powróciło sprzed wieku?...

Ten niemal nie z tego już świata patriotyzm w twórczości Andrzeja Grabowskiego ma chyba źródło w patriotyzmie jeszcze szlacheckim...

...Grabowski usiłuje zdiagnozować otaczającą nas rzeczywistość – mimo wszystko. Mimo swojej intuicyjności, mimo baśniowości, która tu staje się zakładnikiem zracjonalizowanego świata poety, pragnie ten świat realnie określić (...)

Jan Tulik

 

Jerzy Utkin, Chleb i kamienie. Redakcja: Stefan Pastuszewski. Wydawca: Instytut Wydawniczy „Świadectwo”, Bydgoszcz 2015, s. 32.

 

 

Jerzy Utkin w świetnej formie. Poeta z Piły, przez cały czas wierny klasycznej budowie wiersza, obnaża z całą bezwzględnością współczesne życie Polaków. Nie ma dla niego świętości...Może właśnie dlatego jego poezja jest tak bardzo prawdziwa:

kult świętego spokoju miska pełna złudzeń

żyjemy całkiem nieźle pławiąc się w obłudzie

(...)

(z wiersza poprawność)

 

Eliza Segiet, Prześwity. Monodram. Redakcja: Magdalena Węgrzynowicz-Plichta. Wstęp: Piotr Mróz. Posłowie: Kinga Młynarska. Fotografie: Piotr Karczewski. Wydawnictwo SIGNO, Kraków 2015, s. 56.

 

 

Prześwity to udany debiut dramatyczny tomaszowsko-krakowskiej poetki. Tekst napisany jest z wielką pasją. Miejscami porywa. Cały przesiąknięty jest gorącym erotyzmem, co dostarcza czytelnikowi dodatkowych emocji. Poetycka przeszłość autorki bardzo mocno daje o sobie znać...

 

Marek Słomiak, Psalmy światłości strzegące. Redakcja: Stefan Pastuszewski. Fotografia: Stanisław Adamkiewicz. Korekta: Danuta Goldman. Wydawca: Instytut Wydawniczy „Świadectwo”, Bydgoszcz 2013, s. 48.