Jan Stępień, Cisza. Opracowanie redakcyjne: Andrzej Ziemski. Rysunki, projekt okładki: Jan Stępień. Wydawnictwo „Kto jest kim”, Warszawa 2020, s. 74.
Kazimierz Ivosse, Garść nieba, garść piekła. Powieść. Projekt okładki: Kazimierz Ivosse z wykorzystaniem fotografii grupy kobiet z Goethe Instytut Kenya – Nairobi. Zdjęcie autora: Iwona Pinno. Wydawnictwo papirus, Wankerdorf-Jarosław 2020, s. 298.
Powieść Garść nieba, garść piekła to wysokich lotów epika, czterotomowa saga rodzinna polskiego emigranta, tej ogromnej fali ludzi ruszających za chlebem u schyłku XIX wieku do Ameryki, aż po czasy nam współczesne. Ale literatura, którą tworzy autor nie ma jednego kraju, lecz wiele, w których osadza akcję Ivosse. Jest też Afryka. Oto Ameryka, gdzie wszystko się zaczyna, zmienia się pod piórem pisarza w wiele krajobrazów w wiele „rzeczywistości”, w czym najważniejszy staje się człowiek i los człowieka.
Kazimierz Ivosse, pisarz, eseista i dramaturg, którego los przed laty rzucił na emigracyjne szlaki (uchodźstwo Solidarnościowe). Na stałe przebywa w Niemczech (azyl polityczny). To tylko „żabi skok” do ojczystego brzegu twierdzi, ale też zakon samotności. Kiedy trzeba być zawsze w drodze, bo jest nią twórczość, obce miejsce staje się znakiem ufności.
Od początku tej tułaczej drogi (włóczęga międzyplanetarny), autor współpracował jako publicysta z prasą emigracyjną (polonijną) na Zachodzie: z „Dziennikiem Polskim” (londyn), „Teczką” (Paryż), „Nasze słowo” (Unser Wort), pismem „Polskiej Misji Katolickiej” w Niemczech, „Samo życie” (Ahlen), „Kurier” (Hamburg), a także z czasopismami w USA i Kanadzie. Członek związku pisarzy Polskich za Granicą (Londyn), Polish Assciation of Authors Jurnaliste and Translators in Europe (Paryż), także członek Autorenkreis und Seine Freunde (Lubeka).
Jest autorem 18 powieści, 4 tomów wierszy, tomu fraszek, także sztuk teatralnych i słuchowisk radiowych. Jego prozatorska i poetycka twórczość rozrzucona jest w wielu edycjach zbiorowych i almanachach, tak w kraju, jak i za granicą.Jest laureatem wielu prestiżowych nagród literackich.
Stefan Jurkowski, Obcy jestem. Redaktor: Stanisław Nyczaj. Opracowanie typograficzne, projekt okładki oraz kolaże: Irena Nyczaj. Opracowanie komputerowe: Paweł Nyczaj. Zdjęcie autora: Maria Gibała. Oficyna Wydawnicza STON 2, Kielce 2020, s. 98.
Świat kultury czasów Polski Ludowej. Redakcja naukowa: prof. Maria Szyszkowska. Wydawnictwo „Kto jest kim”, Warszawa 2020, s. 314.
W ubiegłym roku zorganizowałam w Nałęczowie, w pensjonacie „Ewelina”, kolejną konferencję, tym razem na temat kultury w Polsce po drugiej wojnie światowej. Impulsem przyspieszającym przygotowanie tej książki do druku było pytanie mojej studentki. Po wykładzie na Uniwersytecie Warszawskim (ostatnim przed wybuchem epidemii), poprosiła mnie o wyjaśnienie sprzeczności między obrazem Polski Ludowej w mediach jako „czarnej dziury”, czasów głodu, kolejek oraz octu na pustych pólkach a oglądanymi przez nią arcydziełami filmowymi, które powstały w tamtych czasach oraz wydanymi wówczas znakomitymi dziełami literackimi.
Przemiany w Polsce Ludowej były w dużej mierze realizacją Radomskiego Programu Polskiej Partii Socjalistycznej, a więc współzałożonej przez Józefa Piłsudskiego. Program ten został uchwalony na XXIV Kongresie w Radomiu, 2 lutego 1937 roku. Jako cel fundamentalny przyjął wyzwolenie Polski z „jarzma gospodarki kapitalistycznej”, a zatem powszechny dobrobyt społeczeństwa – a nie zysk osiągany przez jakąś grupę osób.
Książka niniejsza przybliża wybrane obszary kultury czasów PRL. Na całość niniejszej książki zbiorowej składa się wprowadzenie złożone z dwóch rozdziałów oraz pięć tematycznie wyodrębnionych części i aneks, który może przyczynić się do głębszego zrozumienia, że komunizm – podobnie jak socjalizm – jest ideą zróżnicowaną, że funkcjonują rozmaite teorie, a zrealizowana była jak dotąd tylko jedna z teorii socjalizmu.
Moje spojrzenie na osiągnięcia kulturowe czasów Polski Ludowej odbiega od ocen obecnie funkcjonujących w Polsce. Jest obiektywne, bowiem stanowi rezultat przezwyciężenia w sobie urazów wywołanych doznanymi w tamtych czasach restrykcjami, dla opisu których nie ma tu miejsca.
prof. Maria Szyszkowska
Elżbieta Ruman, Lecznicza moc natury według Hildegardy z Bingen. Teresa Stachura, Przepisy kuchni pachnącej ziołami. Redakcja: Oficyna Wydawnicza Edytor.org. Opracowanie graficzne: Lidia Ciecierska. Ilustracje: Obrazy licencjonowane przez Depositpho-tos.com. Fotografie: Krzysztof Mania. Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. Z o.o., Pelplin 2020, s. 216.
„Nie ma chorób nieuleczalnych”. To odważne stwierdzenie belgijskiego lekarza, dr. Luisa van Heckena, praktykującego od ponad dwudziestu lat wyłącznie w oparciu o zalecenia św. Hildegardy z Bingen, zmieniło życie autorki książki i tysięcy osób sięgających po leczniczą moc natury.
Elżbieta Ruman poświęciła kilkanaście już lat na pogłębianie wiedzy z zakresu naturalnej medycyny Hildegardy z Bingen. Doświadczenie w stosowaniu w swojej kuchni roślin wskazanych przez świętą mniszkę, graniczące z cudem powroty do zdrowia setek osób i dwuletnie studia medycyny hildegardowej w Niemczech pozwoliły jej stworzyć ten niezwykły poradnik.
To pierwsza książka z cyklu „Akademia Hildegardy z Bingen”, przybliżająca tak cenne podstawy wiedzy, jak i konkretne terapie i przepisy. Pachnącym zakończeniem publikacji są przepisy hildegardowej kuchni, pozwalające wcielić w codzienność odżywianie, które leczy, odmładza i daje radość życia.
Elżbieta Ruman – dziennikarka i publicystka. Autorka wielu programów: telewizyjnych i filmów oraz audycji radiowych. W swojej reporterskiej pracy szuka dobra i stara się je ukazywać światu. Od 2006 roku, zafascynowana dziełem św. Hildegardy z Bingen, kroczy jej śladami, aby zgłębiać i przekazywać niezwykłą wiedzę tej średniowiecznej Doktor Kościoła. Jest założycielką Centrum św. Hildegardy z Bingen w Józefowie – jednego z niewielu w Polsce miejsc, gdzie można znaleźć nie tylko wszelkie opisywane przez Hildegardę specyfiki, ale też zakosztować jej wiedzy poprzez konsultacje z terapeutami hildegardowymi, oczyścić organizm dzięki tygodniowym postom, uzyskać „paszport na zdrowe życie”.
Zbigniew Wilczyński, Fala zero. Posłowie: Grzegorz Bazylak. Redakcja: Zbigniew Joachimiak. Projekt okładki: FŚL. Na okładce wykorzystano przetworzone zdjęcia Sybil Storie. Wydawca: Fundacja Światło Literatury, Gdańsk 2020, s. 424.
Pozostająca przez 20 lat. w maszynopisie powieść Zbigniewa Wilczyńskiego, „Fala zero", zawiera unikalny w polskiej literaturze opis kształtowania się i ewolucji odkrytych przez Anthony Giddensa „jednostkowych mechanizmów refeksyjności", które odnoszą się także do rozmaitych specyficznych form przemocy stosowanych w warunkach instytucjonalnej opresji.
Perypetie młodego żołnierza z przymusowego poboru w połowie lat 70. XX wieku, bohatera dziejącej się w szczecińskich realiach powieści „Fala zero", ukazują jak toczący się wokół niego nieuchwytny proces akumulacji kapitału niechęci, odwetu i agresji, który przyczynia się nieustannie do dezintegracji rodzimej autorytarnej organizacji militarnej, prowadzi do materializacji sprzecznego i sytuacyjnie - a obserwowanego nawet w ówczesnej armii amerykańskiej, zjawiska fraggingu czyli usiłowania zabójstwa oficera.
W pełnej autobiograficznych wątków powieści „Fala zero” ukazany został zdegradowany system międzypokoleniowej komunikacji, który służył zachowaniu skompromitowanej hierarchii i dyscyplinie śmierci za życia, co uzasadniło wyparcie niemal do zera wpływu dotychczas akceptowanych stereotypów męskiej dominacji i wspólnych społecznych norm na podejmowane radykalne działania grupy spontanicznie działających żołnierzy w sytuacji, gdy los jednego z nich zbiegł się nagle z przeznaczeniem.
___________________
prof. Grzegorz Bazylak, autor książek: Gdańska noc, Jedna tobie – druga mnie – wiersze i komentarze, Akcje, zwroty, odsłony. Sezon jubileuszowy Teatru Nowego w Łodzi 1999/2000. Publikuje w wielu czasopismach literackich.
Jerzy Beniamin Zimny, Nie jestem sam. Wydawca: Biblioteka ReWirów, Poznań 2020, s. 79.