Nowości książkowe

Renata Blicharz, Wiersze czytam po swojemu. Projekt okładki: Renata Blicharz. Na okładce: Renata Blicharz, Trzeci horyzont, akryl 2020. Zdjęcie autorki: Patrycja Cierpicka. Opieka redakcyjna: Kinga Młynarska. Książka powstała w inteligentnym systemie wydawniczym Ridero, Kraków-Opole, 2021, s. 106.

 

 

Jeżeli chcesz przeżyć wyjątkową przygodę, sięgnij po tę książkę.

Tutaj wyjątkowość polega na tym, że jest to przygoda z... poezją!

 

Jestem zwykłą zjadaczką... wierszy!

Renata Blicharz

 

Czytanie tej książki było czystą przyjemnością. Jest w niej zachwyt pięknem poezji, który udziela się czytelnikowi. „Wiersze czytam...” zaciekawia i zachęca do poszukiwań własnych poetyckich perełek. W prozie czytasz grubą książkę, żeby przeżyć literackie wzruszenia, a w genialnej poezji kilka Linijek i masz nieprzebrane morze myśli, uczuć i doznań. Nie wiem, czy autorka zdaje sobie sprawę, że jest osobą o nieprzeciętnej wrażliwości. Jej proza jest piękniejsza niż proza „zwykłego” pisarza, ponieważ jest w niej jej poetycki ogląd świata i życia, którego przeciętny człowiek nie dostrzega i nie doświadcza. Wiersze w tym zbiorze nie zdominowały prozy. I poezja, i proza w tych tekstach współgrają. Teksty są dynamiczne i automatycznie uruchamiają wyobraźnię czytelnika, który nie zabłądzi podczas wędrówki po „Krainie Poezji”! Podąża bowiem zaproponowanym wytyczonym szlakiem poetyckiej wyobraźni autorki, dlatego książkę przeczytałam z najwyższym zaciekawieniem, jednym tchem i z rozczarowaniem, że to już koniec. To mówi samo za siebie.

Brygida Widera

 

Józef Zdunek, Życie jak lot motyla. Redakcja i projekt okładki: Jerzy Wilgocki. Fotografie wewnątrz książki: Józef Szlachetka, Jerzy Wilgocki, Sebastian Szóstak. Zdjęcie autora na IV stronie okładki: Sebastian Szóstak. Korekta: Urszula Loba-Wilgocka. Wydawnictwo Rythmos, Poznań 2022, s. 112.

 

 

 

Józef Zdunek, nauczyciel, doktor nauk huma­nistycznych, regionalista, bibliofil, kolekcjoner ekslibrisów. Członek Klubu Literackiego „Dąb­rówka” w Poznaniu. Mieszka w Krotoszynie.

Dorobek literacki i popularnonaukowy

* Sześć tomów poetyckich (wydawnictwo Rhytmos Poznań): Pożegnania nieustanne (2014), Światło i cienie (2016), Wątpienia (2017), Labirynt (2018), Dotykanie nadziei (2020), Czas wypełniony (2021).

* Wiersze opublikowane w czasopismach literackich „Protokół Kulturalny” (Poznań), „Okolica Poetów”, (Owińska), „Gazeta Literacka Migotania” - wersja elektroniczna (Gdańsk), „Gazeta Kulturalna” (Zelów) oraz w „Dwukropek Miesięcznik Kulturalno- -Edukacyjny dla Polaków Cape Town” (RPA), „Mega*Zine Lost & Found” (wydaw­nictwo internetowe), ponadto w antologiach, m.in. Miłość niejedno ma imię (Katowi­ce 2008), Daję słowo. Antologia Klubu Literackiego (Poznań 2020), A Duch wieje kędy chce... Almanach poezji religijnej (Lublin 2021).

* Wiersze wyróżnione w konkursie literackim Miłość niejedno ma imię i opublikowa­ne w wydawnictwie wydanym z okazji 10-lecia konkursu (1998-2008) oraz w dwóch tomikach pokonkursowych w 2005 i 2006 roku (Miejski Dom Kultury „Południe” w Ka­towicach).

*Trzy książki popularnonaukowe z zakresu historii regionu krotoszyńskiego: Rzeźbia­rze Ziemi Krotoszyńskiej (1997, razem z Czesławem Wosiem), PTTK na Ziemi Krotoszyń­skiej 1951-2001, Orpiszew 1279-2005. Monograjia wsi.

* Ponad 300 artykułów, w tym kilkanaście popularnonaukowych (pedagogika, histo­ria) także z zakresu ekslibrisoznawstwa oraz biografii zasłużonych krotoszynian.

* Redakcja 15 tomów rocznika Krotoszyn i okolice (2005-2019).

 

Agnieszka Zięba, Darwina. Autor zdjęcia: Mariusz Nowak. Autor projektu okładki: Mateusz Pieczyński. Posłowie: Michał Piętniewicz. Wydawnictwo i Drukarnia Towarzystwo Słowaków w Polsce, Kraków 2020, s. 64.

 

 

AGNIESZKA ZIĘBA

Mieszka w Myślenicach. Z zawodu dietetyk dyplomowany i technolog żywności. Wydała dwa tomiki: „Ocalić anioły” (2013 r.) oraz „Linie papilarne” (2017 r.), jej wiersze ukazały się w około 30 antologiach. Nagradzana w licznych konkur­sach poetyckich. Członkini Koła Młodych przy Krakowskim Oddziale SPP oraz MGL „Tilia”. Od kilku lat pisze artykuły dla lokalnej prasy i portali internetowych. Kocha psy, książ­ki, teatr i muzykę.

 

Jan Polewka, Dom pod wiecznym piórem. Leksykon legendarnego Domu Literatów w Krakowie. Projekt okładki: Jan Polewka. Opracowanie graficzne: Andrzej Barecki. Redakcja: Anna Matysiak. Korekta: Jolanta Spodar. Na obwolucie wykorzystano zdjęcie © Jacek Maria Stokłosa. Projekt winiet: Jan Polewka. Autor karykatur: Andrzej Stopka, Adam Macedoński na stronie 134. Zdjęcia na wkładce pochodzą ze zbiorów Tadeusza i Moniki Kwiatkowskich. Wydawnictwo ISKRY, Warszawa 2022, s. 452.

 

 

Dom pod wiecznym piórem Jana Polewki to prawdziwa skarbnica wiedzy: opowiada o mieszkańcach budynku przy ulicy Krupniczej, który w 1945 roku stał się azylem dla pisarzy, poetów i dramaturgów, a później przez ponad 50 lat jako  Dom Literatów gromadził pod swoim dachem niezwykłe literackie środowisko. Dużą część książki stanowi alfabet-leksykon, w którym autor skrupulatnie zestawia najważniejsze informacje o lokatorach mieszkań i pokoi: dane  biograficzne, tytuły publikowanych książek oraz miejsca ich wydania. Barwne uzupełnienie stanowią fragmenty wspomnień czy artykułów o opisywanych postaciach, świetnie dobrane, zawsze ciekawe, nieraz pełne humoru i emocji. Kolejne rozdziały, tytułowane na kolejne litery alfabetu, przedstawiają różne aspekty życia, jakie toczyło się w domu na Krupniczej.

 

Adam Ochwanowski, Między szeptem a krzykiem. Ilustracje: Tomasz Kordeusz. Projekt okładki: Mariusz Stec. Biblioteka „Bez podziałów”. Wydawca: Kazimierska Agencja Drukarska oraz Ośrodek Kulturalno-Historyczny „Beldonek” – Pałac Wielkopolskich w Chrobrzu, Kielce 2022, 38 stron nienumerowanych.

 

 

Adam Ochwanowski urodził się 6 lutego 1952 roku w Złotej

Pińczowskiej na Ponidziu, gdzie obecnie mieszka. Absolwent Państwowego Studium Kulturalno-Oświatowego w Krośnie nad Wisłokiem. Publikował m.in. w Twórczości, Poezji, Nowym Wyrazie, Literaturze, Tygodniku Kulturalnym, Życiu Literackim, Przemianach, Sycynie, Frazie, Nowej Okolicy Poetów, Piosence, Akcencie, Teraz, Ikarze... Jest autorem ponad 20 publikacji książkowych i albumowych m.in. „Dopóki żyją matki”, „Dotyk Madonny”, „Północ”, „Oswajanie świtu”, „Dwunastu gniewnych błaznów”, „Erotyki i przytyki”, „Siedem wierszy głównych” „Droga Krzyżowa”, „Trzynaście zmysłów”, „Póki co...”, „Pławienie koni” „Wspólna garderoba” „Wieczory z Pawłem K”... Pisze teksty piosenek (płyta CD – „Kołomyja i pic”– razem z Tomkiem Wachnowskim), scenariusze widowisk plenero­wych i kameralnych, libretta (m.in. śpiewogra „Od sabatu do ornatu”, Misterium Męki Pańskiej „Droga Krzyżowa”, „Wigilia Apokalipsy”– spektakl w Teatrze Bagatela...) a także robi przekłady z języka rosyjskiego – m.in. 23 pieśni śpiewanych przez Włodzimierza Wysockiego (ostatnio płyta CD – WYSOCKI osobisty – wachnowski & ochwanowski) i poezję Sergiusza Jesienina. Jest regionalistą i animatorem kultury. Odznaczony: Srebr­nym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony Dla Kultury Polskiej i Medalem Gloria Artis

 

Tomasz Kordeusz ur. 5 grudnia 1960 r, w Starachowicach, lau­reat wielu nagród na wielu festiwalach i przeglądach w kraju i za granicą. Największy przebój pop – Mamy po 20 lat z muzyką Aleksandra Maliszewskiego w wykonaniu Haliny Benedyk – był piosenką roku 1987. W tej samej konfiguracji twórczej Kordeusz i Maliszewski stworzyli kilkadziesiąt piosenek wydanych na płytach i kasetach. Laureat m.in. OPPA w 1983, 1986, 2006, 2014, 2019, 2021 r, Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, KRAM-u, PPA w Myśliborzu i oraz Międzynarodowego Ferstiwalu Bardów OPPA.

W 1993 roku nakładem Radia Kielce S.A. ukazała się jego autorska kaseta – „Ulicami chodzą aniołowie” Za piosenki „Krew” i „Na niebieskim fortepianie” otrzymał I nagro­dy w koncertach „Premiery i Interpretacje”. W 2016 nakładem „Warsztatu Antoniego” ukazała się autorska płyta pod tytułem „Jedwabiście”. Współpracuje z innymi artystami jako autor tekstów i kompozytor: Piotrem Sałatą, Mafią, Kingą Rataj, Hanną Banaszak, Karoliną Lizer... Tłumacz i wykonawca piosenek Olega Mitiajeva, Aleksandra Dolskiego, Antonio Carlos Jobima, Aleksandra Rosenbauma i Bułata Okudżawy. Tomasz Kordeusz jest także rysownikiem. W latach 90. rysował komentarze dla Gazety Kieleckiej, Słowa Ludu, Przeglądu. Obecnie umieszcza satyryczne komentarze w przestrzeni cyfrowej.

 

Jan Tulik, Powroty światła. Redakcja: Jan Wolski. Idea i opracowanie graficzne: Grzegorz Wolański, Jan Wolski. Wydawca: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, Rzeszów 2022, s. 68.

 

 

Jan Tulik – poeta, prozaik, eseista. Autor dwunastu zbiorów wierszy, w tym wybo­rów poezji: Kaligrafia zdziwienia (Biblioteka „Frazy”, 2011) i Poezje wybrane (seria Bi­blioteka Poetów, LSW, 2012). Opublikował także powieści: Doświadczenie (nagro­da wyd. MAW, 1986) i Furta (nagroda Fun­dacji Kultury 2001) oraz zbiór opowiadań Gry nieużyteczne oraz dramat Kontynenty (w repertuarze krakowskiego Teatru bez Rzędów). Jest ponadto autorem monografii o wynalazcy Janie Szczepaniku i o życiu oraz twórczości Franciszka Pika-Mirandoli; również esejów, recenzji, artykułów o tematyce kulturalnej, słucho­wisk radiowych zrealizowanych przez różne stacje radiowe (Je­dynka, program I Polskiego Radia i Trójka, program III Polskiego Radia, Polskie Radio Rzeszów). Za twórczość literacką otrzymał nagrody ogólnopolskie i lokalne, m.in. im. S. Piętaka, im. R. Wil­czewskiego-Bruno, Fundacji Kultury oraz nagrody miast Rzeszowa i Krosna, a także w 2020 roku Nagrodę im. Jarosława Iwaszkiewicza za całokształt twórczości. Ostatnio wydane zbiory poezji to: Nocny deszcz (Biblioteka Poetów Miejsteckich 2016), Opisze to noc. 101 pomysłów na uty i haiku (Biblioteka „Frazy”, 2018), poemat Trzewi­czek Amalii albo umarłych z żywymi obcowanie (Biblioteka „Frazy”, wydanie 2016, 2019) oraz Tratwy Nostradamusa (Biblioteka „Frazy”, 2020). Mieszka w Miejscu Piastowym na Podkarpaciu.

 

Beksiński – Dmochowski. Listy 2004-2005. Redakcja: Paulina Bziuk. Zdjęcie na okładce: z archiwum Piotra Dmochowskiego. Wydawnictwo MD, Warszawa 2021, s. 564.

 

 

Korespondencja Zdzisława Beksińskiego z Piotrem Dmochowskim, publikowana po raz pierwszy w wersji książkowej, jest nieocenzurowanym zapisem relacji jaka łączyła artystę z propagatorem jego sztuki. Szczerość i otwartość z jaką pisane są listy sprawia, że czytając je, mamy możliwość poznania autentycznych odczuć, przeżyć i poglądów ich autorów.

Dodatkową atrakcją dla fanów twórczości wybitnego malarza może być fakt, że książka jest bogato ilustrowana kolorowymi reprodukcjami obrazów, których bezpośrednio dotyczyła korespondencja.

 

29 listopada 2004

Jeśli mi na czymś zależy w naszej korespondencji, to na tym tylko, by była ciekawa. A wiem, że najciekawszy jest dialog wtedy, gdy istnieje spór. To również jedna z przyczyn moich zaczepek i wycieczek pod twoim adresem. Stąd też wielokrotne przypominanie Ci, żebyś za bardzo się nimi nie przejmował, bo w pewnym sensie są one figurami retorycznymi.

Piotr