Nowości książkowe

 

Plakat

Nowy numer kwartalnika ETHOS

SZTUCZNA INTELIGENCJA W ŚWIECIE WARTOŚCI LUDZKICH

 

ROZWIJAĆ CZYNIE ROZWIJAĆ? OTO JEST PYTANIE

 

OD REDAKCJI (fragment)

Niewiele jest dziś tematów, które tak bardzo rozbudzają i ożywiają zbio­rową wyobraźnię, jak zagadnienia związane z rozwojem sztucznej inteligencji (SI, ang. artificial intelligence – Al), często mające posmak sensacji. Ogromne rzesze ludzi śledzą na bieżąco medialne doniesienia o nowych technologiach i nowych obszarach ich zastosowań, a także o kontrowersjach wywoływanych przez nie zawsze w pełni przemyślany i kontrolowany proces wdrażania tech­nologii SI. Powszechnie panuje przekonanie, że w niedalekiej przyszłości doj­dzie do radykalnych i zasadniczych zmian, zarówno w najbliższym otoczeniu człowieka, jak też w ludzkim sposobie bycia i działania. Niektóre scenariusze, szkicowane przez takich myślicieli jak na przykład Nick Bostrom1, Max Teg-mark2, Ray Kurzweil3, czy Kevin Warwick4 zakładają, że w niedługim czasie nastąpi eksplozja superinteligencji, która osiągnie potencjał umożliwiający jej kontrolę nad światem. 22 marca 2023 roku na stronach Futurę of Life Institute opublikowano list otwarty wzywający wszystkie laboratoria pracujące obecnie nad sztuczną inteligencją do natychmiastowego zatrzymania na co najmniej sześć miesięcy rozwoju i szkolenia systemów Al silniejszych niż Generative Pre-trained Transformer 4 (GPT-4) firmy OpenAI.5 Pod listem podpisali się między innymi Elon Musk, Yuval Noah Harari, Steve Wozniak, Jaan Tallinn i wielu badaczy z obszaru Al. List wyłuszcza znane z mass mediów (a tak­że z filmów i literatury) obawy przed sztuczną inteligencją wyższą niż ludzka.

„Musimy – głosi list – zadać sobie pytanie: czy powinniśmy pozwolić maszynom zalewać nasze kanały informacyjne propagandą i nieprawdą? Czy powinniśmy zautomatyzować wszystkie zadania w tym te [nas] spełniające? Czy powinniśmy rozwijać pozaludzkie umysły, które mogą ostatecznie przewyższyć nas liczebnie, przechytrzyć, uznać za przestarzałych i zastąpić? Czy powinniśmy ryzykować utratę kontroli nad naszą cywilizacją?”.6 Równie często jak o zagrożeniach sły­szymy też o korzyściach płynących z wykorzystania SI, poczynając od szybkiego dostępu do informacji, poprzez wzrost wydajności pracy, bezpieczeństwa (a także innych społecznych wartości, na przykład edukacji czy demokracji), aż po opiekę nad osobami starszymi czy chorymi. Doniesień o kolejnych osiągnięciach jest imponująco dużo. Siedząc nowiny ze świata SI, nieodmiennie oscylujemy między fascynacją i pełnym nadziei oczekiwaniem a niepokojem i lękiem o przyszłość. To nie przypadek, zarówno bowiem obawy, jak i nadzieje są całkowicie uzasadnione. Racja jest fundamentalna: już dziś można dostrzec, jak wiele ważnych zmian dokonało się i wciąż dokonuje praktycznie we wszystkich obszarach codzien­nego życia ludzi pod wpływem coraz intensywniejszego nasycenia środowiska obiektami wyposażonymi w sztuczną inteligencję. Spodziewamy się zatem, że jeszcze więcej nowości pojawi się nadchodzących latach.

Rozpatrywane są różne prognozy dotyczące miejsca i roli człowieka w świecie opanowanym przez samodoskonalącą się superinteligencję – od wizji optymistycz­nych, przewidujących, że cały stale rosnący potencjał intelektualny i sprawczy SI wykorzystywany będzie dla dobra ludzkości, aż po skrajnie katastroficzne, zapo­wiadające zagładę ludzkości i kolonizację całego wszechświata przez uwolnioną z więzów zależności od człowieka nową postać inteligentnego życia.7 Trudno orzec, która z prognoz jest bliższa spełnienia. Wydaj e się jednak wysoce prawdopodobne, że cywilizacja naukowo-techniczna nieodwracalnie weszła już na drogę wiodącą ku autonomicznej technoewolucji (przepowiedzianej już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku przez Stanisława Lema w dziele Summa technologia8), która może wymknąć się spod ludzkiej kontroli. W celu prowadzenia refleksji nad SI powstały między innymi Consortium for the Benevolent Consciousness of Artificial Intelligence, Futurę of Life Institute i inne podobne organizacje o światowym zasięgu, a Organizacja Narodów Zjednoczonych rozważa powołanie agendy zaj­mującej się SI na wzór Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej.9

Tytułowe pytanie ma właściwie charakter retoryczny. Sztuczna inteligencja będzie trwałym elementem naszego ludzkiego świata, wpływając na kształt życia i wartości. Obecne czasy nazywane są czwartą rewolucją przemysłową. Świadomość, że w dziejach ludzkości i w organizacji światowego ładu nadcho­dzą wielkie, znaczące zmiany, budzi potrzebę racjonalnego, odpowiedzialnego namysłu nad długofalowym planem działania, wyzwala szeroką skalę emocji, pobudza wyobraźnię. Suma tych trzech elementów, a dokładniej ich wzajemne oddziaływanie i emergentna interferencja, wytwarza cenny kapitał kulturowy, który jako ludzkość powinniśmy jak najlepiej wykorzystać w trosce o lepszą i bezpieczniejszą przyszłość całej planetarnej populacji oraz jej naturalnego i cywilizacyjnego środowiska.

O problemach związanych ze sztuczną inteligencją można myśleć i pisać na wiele sposobów. Można do nich podchodzić w sposób ściśle techniczny, for­mułując konkretne zadania konstrukcyjne i poszukując środków ich realizacji; można rozpatrywać te problemy w aspektach: ekonomicznym, ekologicznym, prawnym, etycznym, pedagogicznym i innych; można pytać o możliwości zastosowań SI w wielu ważnych dziedzinach życia i pracy: w przemyśle, w na­uce, w twórczości artystycznej, w służbie zdrowia, w nauczaniu i wychowaniu czy w wojskowości. Wszystkie te kwestie są ważne i pilne, wymagają wytężo­nej pracy koncepcyjnej oraz jak najlepszej organizacji i synchronizacji działań. Należy też zwrócić uwagę na dwa obszary wymagające refleksji, które są równie ważne, lecz trudniej uchwytne, bo nie mieszczą się w ramach konkret­nych dyscyplin i kompetencji. Pierwszy z nich to troska o szeroko rozumiane cyberbezpieczeństwo. Obejmuje ona między innymi namysł nad sposobami skutecznej ochrony ludzkości przed użyciem zasobów SI w złej wierze i dla osiągnięcia niegodziwych celów – na przykład przez grupy przestępcze czy terrorystyczne, ale także przez osoby i środowiska dążące do zdobycia prze­wagi nad innymi za pomocą nieetycznej manipulacji technologią SI, poprzez wykorzystanie jej na przykład przeciwko konkurentom lub przeciwnikom w walce o rzadkie zasoby. Inny aspekt cyberbezpieczeństwa, którego także nie można pominąć, to opracowanie zawczasu jak najefektywniejszych środków zaradczych chroniących przed uruchomieniem (świadomym lub mimowol­nym) niepożądanych i niebezpiecznych ścieżek rozwoju SI, prowadzących do autonomicznego i niekontrolowanego tworzenia systemów, programów i technologii pośrednio lub bezpośrednio zagrażających ludziom. Wszystkie te zagrożenia są realne i pominięcie ich w publicznej debacie oraz w specjali­stycznym dyskursie naukowym byłoby niewybaczalną lekkomyślnością. Drugi obszar wymagający głębokiego namysłu to kwestia relacji między ludźmi a systemami sztucznej inteligencji. Chodzi przede wszystkim o wypracowanie funkcjonalnych i dobrze osadzonych w realiach kulturowych modeli myślenia, zachowań i odniesień do nowo powstającej i niekiedy zaskakującej (pozytywnie lub negatywnie) cywilizacyjnej przestrzeni oddziaływań między ludzką a nie-ludzką inteligencją; modeli pozwalających wzmocnić pozytywne inte­rakcje w obrębie owej przestrzeni oraz w miarę możności unikać tych złych, niepokojących i niebezpiecznych. [...]

Agnieszka Lekka-Kowalik

Krzysztof Wieczorek

________________

[1] N. B o s t r o m, Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies, Oxford University Press, Oxford 2014.

2 M. Tegmark, Life 3.0: Being Humań in the Age ofArtificial Intelligence, KnopfPublishing Group, New York 2017.

3 R. Kurzweil, The Age ofSpiritual Machines: When Computers Exceed Humań Intelligence, Penguin Books, New York and London 2000.

4 R. W a r w i c k, March of the Machines: The Breakthrough in Artificial Intelligence, Univer-sity of Illinois Press, Champaign 2004.

5 Zob. Pause Giant AlExperiments: An Open Letter, https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/.

6 Tamże (tłum, fragm. A.L.K., K.W.)

7 Por. E. Yudkowsky, Artificial Intelligence as a Positive and Negative Factor in Global Risk, w: Global Catastrophic Risk, red. N. Bostrom, M. Cirković, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 308-362.

8 Zob. S. L e m, Summa technologiae, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1964.

9 Zob. M. D r u ś, Sekretarz generalny ONZ jest za międzynarodowym nadzorem nad sztuczną inteligencją, https://www.pb.pl/sekretarz-generalny-onz-jest-za-miedzynarodowym-nadzorem-nad- sztuczna-inteligencja-1187767.

 

 

Plakat

 

 

Plakat

 

 

Plakat

Nowy numer kwartalnika ETHOS

OSWOIĆ SZTUCZNĄ INTELIGENCJĘ

 

Lęk i nadzieja

 

OD REDAKCJI (fragment)

Systemy sztucznej inteligencji szybko zapełniają nasze bliższe i dalsze otoczenie i przejmują wiele funkcji wcześniejszych wytworów cywiliza­cji, oferując także nowe możliwości działania. Chociaż w otaczających nas urządzeniach elektronicznych fizycznie nie dostrzegamy obecności sztucznej inteligencji, to właśnie ona ustala naszą lokalizację, słucha i odpowiada na pytania, jakie zadajemy, „poszerza” nasze zdolności komunikowania, skraca czas, który poświęcamy na poszukiwanie nowych i ważnych dla nas informa­cji. Sztuczna inteligencja staje się też w coraz większym stopniu uczestnikiem życia społecznego. Humanoidalne roboty zaczynają sprawować opiekę nad osobami starszymi1, a tak zwane roboty empatyczne wspomagają edukację dzieci i stają się ich towarzyszami.2 Jednym z najsłynniejszym robotów humanoidalnych jest Sophia (ze względu na podobieństwo do kobiety zwana fembotem), która w październiku 2017 roku otrzymała obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, występowała na forum Organizacji Narodów Zjednoczonych, a obecnie szuka męża.3 W czerwcu 2022 roku pracownik Google, Blake Lemoine, stwierdził, że wykorzystujący sztuczną inteligencję chatbot o nazwie LaMDA zyskał świadomość i zdolność odczuwania emocji (Google zaprze­czył, a chatbot wynajął prawnika...).4 Z wielką ostrością pojawiają się przed nami ważne kwestie: Czy sztuczna inteligencja jest kolejnym etapem rozwoju ludzkiej wolności i sprawczości, czy ich zagrożeniem? Czy rozwój sztucznej inteligencji zmierza do zbudowania bytów obdarzonych świadomością, inte­lektem i wolną wolą? Czy tworzenie sztucznej inteligencji uczy nas czegoś o naszych własnych umysłach i - wobec tego - pozwoli na ich ulepszanie? Pytania można mnożyć, ale jedno nie ulega wątpliwości: sztuczna inteligencja pozostanie z nami, a zatem nie mamy wyjścia, musimy ją- i się z nią- oswoić, jeśli nie chcemy stawać się coraz bardziej bezradni i niepewni w obliczu jej nieuchronnego oddziaływania na nasze życie.

Na czym takie oswojenie miałoby polegać? Sztuczna inteligencja tak szybko weszła na rynek, że nawet nie zdajemy sobie sprawy, w ilu używa­nych przez nas urządzeniach jest obecna. W tym sensie się z nią oswajamy: przyzwyczajamy się do niej i zaczynamy ją traktować jako (już) oczywisty i neutralny element naszego świata. Czy jednak rzecz jest aż tak prosta? Wy­daj e się, że nie, a pewne intuicje potwierdzające ten fakt znajdziemy w Słow­niku Języka Polskiego PWN: „«Oswoić» to 1. «przyzwyczaić do kogoś lub do czegoś albo zapoznać z czymś»; 2. «przyzwyczaić dzikie zwierzęta do przebywania wśród ludzi lub do służenia ludziom»”.5 Pierwsze znaczenie su­geruje, że oswajanie sztucznej inteligencji wymaga nabywania wiedzy na jej temat. „Oswoić” znaczy tu do pewnego stopnia „zrozumieć”. Problemami dotyczącymi sztucznej inteligencji z pewnością zajmują się przedstawiciele nauk ścisłych i technicznych, ale jej poznanie ma też inny aspekt: podobnie jak wszelkie artefakty, wymaga ona szerokiego namysłu filozofów, kulturoznawców, teoretyków informacji i komunikologów, socjologów, pedagogów, przedstawicieli nauk humanistycznych, a nawet teologów. Porzucamy bowiem powoli ideę, że artefakty techniczne stanowią jedynie przedłużenie ludzkiej ręki, umysłu i woli. Są one nasycone wartościami, a ich zaistnienie i funkcjo­nowanie zmienia nasz świat i nas samych.6 Badania nad sztuczna inteligencją i jej sukcesy wybitnie przyczyniły się do rozpoznania tego faktu, powodując burzliwe dyskusje z ogromną polaryzacją stanowisk, której towarzyszą równie silne emocje - tak pozytywne , jak i negatywne. Trudno spodziewać się, by „zwykły zjadacz chleba” był w stanie choć pobieżnie opanować wiedzę specja­listyczną! zrozumieć partykularne rozwiązania informatyczne, ale już namysł nad konsekwencjami funkcjonowania i wykorzystywania sztucznej inteligen­cji staje się naszym obowiązkiem właśnie jako jej użytkowników. Wszak de­cydując się na przykład na wzięcie kota, powinniśmy się nauczyć co nieco o kotach, o ich psychice, o konsekwencjach posiadania kota, o możliwych zmianach w domowych relacjach... Per analogiam można to samo powiedzieć o sztucznej inteligencji, nawet jeśli nie jest to - jeszcze - stworzenie żywe. Ważne jest przede wszystkim spojrzenie na relację człowiek-sztuczna inteli­gencja. Rysują się dwa istotne aspekty tej relacji. Pierwszy wiąże się z moż­liwością tworzenia robotów humanoidalnych czy systemów informatycznych przyjaznych bądź nieprzyjaznych człowiekowi. W tym właśnie kontekście pojawia się sugestia implikowana przez drugie słownikowe znaczenie terminu „oswoić”: przystosować „do służenia ludziom”. Postulat taki został wprost wyrażony w roku 2017 podczas zorganizowanej przez Futurę of Life Institute konferencji „Beneficial Al 2017”, która odbyła się w Asilomar w Kalifornii i zgromadziła twórców sztucznej inteligencji z całego świata. Sformułowano wówczas zasady, którymi należy się kierować rozwijając sztuczną inteligen­cję. Według pierwszej z nich „celem badań nad rozwijaniem SI nie powinno być tworzenie inteligencji nieukierunkowanej, ale inteligencji dobroczynnej”7; zasada jedenasta głosi natomiast, że „systemy SI powinny być tak projektowa­ne i tak działać, by były kompatybilne z ideałami godności, praw i wolności człowieka oraz kulturowej różnorodności”.8 Ostatnia zaś, dwudziesta trzecia zasada, dotycząca rozwoju tak zwanej mocnej sztucznej inteligencji, podkre­śla: „Superinteligencja powinna być rozwijana jedynie w służbie powszechnie wyznawanych ideałów etycznych i służyć dobru ludzkości, nie zaś jednemu państwu czy jednej organizacji”.9 Łatwiej oczywiście powiedzieć niż zrobić. I tu pojawia się drugi ważny aspekt relacji człowiek-sztuczna inteligencja, do­tyczący algorytmów, dzięki którym sztuczna oddziałuje na praktyki społeczne i organizacyjne grup ludzkich, przede wszystkim na strategie komunikacyjne, sposoby określania własnej tożsamości, modele tworzenia wspólnot przy uży­ciu pośredników cyfrowych czy sposoby sprawowania władzy i kontroli w or­ganizacjach. Warto w tym kontekście rozważyć także, w jaki sposób zmieni się nasze życie, gdy wyposażone w sztuczną inteligencję maszyny przestaną być jedynie narzędziami i staną się integralnymi częściami naszych ciał i umysłów. Z jednej strony wydaje się, że nie chcemy utracić „siebie”: świadomości i od­rębności własnego istnienia, ale z drugiej strony chcemy żyć wygodnie i bez­piecznie, zachowując jakość życia odpowiednią dla obowiązującego wzorca kulturowego. Choć sztuczna inteligencja nie jest jeszcze istotą samodzielnie myślącą, ludzkie myślenie o świecie i sam ludzki świat niewątpliwie zmieniają się w następstwie jej wykorzystania przez człowieka. Realizując pragnienie łatwości i szybkości dostępu do informacji, stajemy się jednocześnie „widocz­ni” dla cyfrowych oczu. Jak wówczas „wyważyć” granicę między korzyściami wynikającymi ze sztucznej inteligencji, a niebezpieczeństwem utraty prywatności? Obecnie to nie tylko dylemat użytkownika narzędzi elektronicznych, ale także jeden z głównych problemów cywilizacyjnych. [...]

Agnieszka Lekka-Kowalik

Mariusz Wojewoda

 

________________________

[1] Zob. M. Andtfolk, L. N y h o l m, H. Eide, L. Fagerstróm, Humanoid Robots in the Care of Older Persons: A Scoping Review, „Assistive Technology” 34(2022) nr 5, s. 518-526.

2 Zob. I. Leite, G. Castellano, A. Pereirai in., Empathic Robots for Long-term Interaction, “International Journal of Social Robotics” 6(2014) nr 3, s. 329-341.

3 Sophia ma obywatelstwo Arabii Saudyjskiej i szuka męża. Jest robotem, dobreprogramy, https://www.dobreprogramy.pl/sophia-ma-oby watelstwo-arabii-saudyjskiej-i-szuka-meza-jest- robotem,6820095894465376a

4 Zob. J. K u v e l e r, Sztucznej inteligencji jest smutno. LaMDA przekonuje, że jest „osobą", ze świadomością i życiem wewnętrznym, Onet.pl, https://kultura.onet.pl/lamda-sztuczna-inteligencja-google- twierdzi-ze-jest-swiadoma/htclckj.

5 Słownik Języka Polskiego PWN, hasło „Oswoić”, https://sjp.pwn.pl/szukaj/oswoi%C4%87.html.

6 Zob. R. L i z u t, Technika a wartości. Spór o aksjologiczną neutralność artefaktów, Wydaw­nictwo Naukowe Academicon, Lublin 2014

7 AlPrinciples, Futurę of Life Institute, https://futureoflife.org/open-letter/ai-principles/. Tłu­maczenie fragmentów obcojęzycznych - A.L.K.

8 Tamże.

9 Tamże.

 

 

 

Plakat

 

 

Plakat

 

 

Plakat